Tiesitkö tätä raudasta?

tiesitko_tata_raudasta

Rauta saattaa imeytyä ruoasta huonosti. Sen imeytymistä tehostaa C-vitamiini.

Jos raudan imeytymistä halutaan tehostaa, kannattaa aterialla syödä lihaa tai kalaa sekä jotain C-vitamiinia sisältävää, sillä C-vitamiini auttaa rautaa imeytymään.

Raudan imeytymistä puolestaan estävät maitotuotteet, kananmuna, teen sisältämät tanniinit ja esimerkiksi pinaatin ja raparperin sisältämät oksalaatit.

Rauta taas estää tai vähentää joidenkin lääkeaineiden, kuten levotyroksiinia sisältävien kilpirauhaslääkkeiden, imeytymistä.

Lääkkeiden ja erilaisten vitamiinivalmisteiden yhteensopivuus kannattaa tarkistaa aina lääkäriltä tai apteekista.

8.2.2010

Peili ei paljasta vitamiininpuutosta

Saatko tarpeeksi D-vitamiinia?

Lisätietoa aiheesta muualla

Vitamiinit ja kivennäisaineet

Raudanpuute

Raudanpuuteanemia

Uusimmat


Uusi Avainapteekit-lehti on ilmestynyt!
Hae omasi lähimmästä Avainapteekista
tai lue digiversio täältä.

 

 


Lue bloggaajamme Kaijan blogia.

Ristikkovastaukset

Lähetä Avainapteekit-lehden ristikkovastaukset tästä.


Sinustako Avainasiakas?

Avainapteekit tarjoavat avaimet terveytesi ja hyvinvointisi parhaaksi elämän eri tilanteisiin ammattitaidolla ja aidolla sydämellä. Tutustu etuihin ja liity Avainasiakkaaksi!

Liity Avainasiakkaaksi

Lue lisää eduista

Lähin Avainapteekkisi

Tilaa uutiskirje