Peili ei paljasta vitamiininpuutosta

vitamiininpuutos_artikkeli

Vitamiinit ovat ihmisen elintoiminnoille elintärkeitä. Suomalaiset kärsivät varsinkin foolihapon ja D-vitamiinin puutteesta.

Vitamiineja tulisi saada ravinnosta päivittäin, sillä elimistö ei pysty tuottamaan niitä itse joko riittävästi tai lainkaan. Aina niin ei kuitenkaan käy.

Farmaseutti ja ravitsemusterapeutti Noora Hujala Nutrinetista muistuttaa, että vitamiinien puutostilaa ei näe peilistä.

”Esimerkiksi D-vitamiinin puute näkyy ensin vain laboratoriomittauksissa. Elintapojen muutostarve tai huono ravitsemustila voi tuntua yleisenä väsymyksenä ja vetämättömyytenä”, Hujala sanoo.

Jotta vitamiineja saisi ruoasta riittävästi, tulisi kasviksia, hedelmiä ja marjoja syödä puoli kiloa päivässä. Ja joka aterialla pitäisi nauttia täysviljatuotteita. Päivässä pitäisi syödä myös puoli litraa vähärasvaisia maitotuotteita ja 100–200 grammaa lihaa, kalaa tai kananmunia.

Vitamiinitarpeet ovat yksilöllisiä, ja puutosten muodostumiseen vaikuttavat myös elintavat, muuttunut elämäntilanne ja ikääntyminen.

Eniten puutetta on D:stä

Eniten suomalaiset kärsivät kaikissa ikäryhmissä D-vitamiinin puutteellisesta saannista.

”D-vitamiinilisää tulisikin antaa ympäri vuoden kaikille alle 3-vuotiaille lapsille sekä vähän ulkoileville vanhuksille”, Noora Hujala suosittelee.

D-vitamiinin vakava puute aiheuttaa lapsilla riisitautia eli luustoa pehmentävää sairautta, jonka tyypillisimpiä oireita ovat vinot jalkojen luut, rintakehän epämuodostumat ja vastustuskyvyn puute.

Tuiki tärkeä foolihappo

Osa suomalaisista kärsii myös foolihapon puutteesta.

Foolihappo on B-ryhmän vitamiini, jota tarvitaan verisolujen muodostumiseen ja solujen jakaantumiseen. Erityisen tärkeää foolihappo on hedelmällisessä iässä oleville naisille.

”Foolihapon puute voi aiheuttaa keskenmenoja tai sikiön kehityshäiriöitä”, Noora Hujala sanoo.

”Gynekologit suosittelevat foolihappolisää jo kahta kuukautta ennen raskauden alkua eli jo vauvan suunnitteluvaiheessa. Ravinnosta foolihappoa saadaan viljavalmisteista, kasviksista, hedelmistä ja marjoista.”

Ethän unohda kivennäisaineita!

Kivennäisaineista tärkeimpiä ovat kalsium ja rauta.

Kalsium on elimistön yleisin kivennäisaine, ja sitä on erityisesti luustossa ja hampaissa. Erityisesti kasvuiässä olevat lapset ja nuoret tarvitsevat kalsiumia luuston kehittymiseen.

Rautaa taas tarvitaan veren hemoglobiinin valmistukseen. Rauta osallistuu myös energian vapauttamiseen ravintoaineista. Hyviä raudanlähteitä ovat maksa- ja veriruoat, liharuoat, merilevä ja linssit.

Miesten keskimääräinen raudansaanti on riittävää, mutta monet nuoret tytöt ja keski-ikäiset naiset saavat ruoastaan liian vähän rautaa.

”Raudan puutos aiheuttaa anemiaa, joka tekee todella vetämättömän olon”, Noora Hujala sanoo.

Vegaani tarvitsee B12-vitamiinia

Erityisryhmät voivat tarvita tietyissä tilanteissa lisävitamiineja. Esimerkiksi kasvissyöjän, joka ei käytä lainkaan eläinkunnan tuotteita, olisi hyvä ottaa B12-vitamiinia valmisteena, sillä sitä saa riittävästi vain eläinkunnan tuotteista.

Keliaakikko ei välttämättä tarvitse lisävitamiineja, jos hän noudattaa keliakiaruokavaliota ja suolisto on hyvässä kunnossa. Ensimmäisen vuoden aikana diagnoosin jälkeen monivitamiinivalmiste saattaa olla paikallaan. Jos luusto on mennyt huonoon kuntoon, ruokavalion ohella lisänä voi olla tarpeen saada kalsiumia ja D-vitamiinia.

Tupakoitsijat saattavat tarvita C-vitamiinilisää, jos ruokavalioon ei kuulu kasviksia, hedelmiä ja marjoja, sillä tupakointi lisää C-vitamiinin tarvetta.

”Mitään erityistä valmistetta tupakoitsijoille ei kuitenkaan ole. Ruokavalio on kaiken A ja O”, Noora Hujala sanoo.

Hujala neuvoo ostamaan vitamiinivalmisteet apteekista, sillä tarvittaessa apteekista saa tietoa yhteisvaikutuksista ja annostelusta.

”Nopeilla tuloksilla ja ylisanoilla markkinoitavia tuotteita kannattaa välttää tai ainakin kysyä tuotteen luotettavuudesta apteekista”, Noora Hujala neuvoo.

”Tarkoitus olisi, että kaikki tarvittavat suojaravintoaineet saataisiin ruokavaliosta, mutta aina tämä ei toteudu. Jos haluaa tietää tarkkaan, saako tarpeeksi vitamiineja ja kivennäisaineita, kannattaa käydä ravitsemusterapeutin juttusilla.”

8.2.2010

Liiku luut lujaksi

Katso uudet D-vitamiinin käyttösuositukset!

4 syytä syödä D-vitamiinia

Saatko tarpeeksi D-vitamiinia?

Lisää kaunetta vitamiineista

Estävätkö aurinkovoiteet D-vitamiinin saannin?

Tiesitkö tätä raudasta?

Lisätietoa aiheesta muualla

Vitamiinit ja kivennäinaineet

B12-vitamiinin tai foolihapon puutos

Terveellinen ravinto

Uusimmat


Hae uusin Avainapteekit-lehti
lähimmästä Avainapteekista
tai lue digiversio täältä.

 

 

Kasihuuhde_aqualan_avainapteekit_banneri

Lue bloggaajamme Kaijan blogia.

Ristikkovastaukset

Lähetä Avainapteekit-lehden ristikkovastaukset tästä.


Sinustako Avainasiakas?

Avainapteekit tarjoavat avaimet terveytesi ja hyvinvointisi parhaaksi elämän eri tilanteisiin ammattitaidolla ja aidolla sydämellä. Tutustu etuihin ja liity Avainasiakkaaksi!

Liity Avainasiakkaaksi

Lue lisää eduista

Lähin Avainapteekkisi

Tilaa uutiskirje