Kuka tarvitsee C-vitamiinia

  • C-vitamiini

Suurin osa suomalaisista saa C-vitamiinia riittävästi marjoista, hedelmistä ja vihanneksista. C-vitamiinia voi ottaa turvallisesti purkista, jos jatkuvasti väsyttää tai uusi flunssa iskee.

C-vitamiinin tarve imettävällä äidillä

"Odotusaikana äidin ravintoaineiden tarve kasvaa, kun niiden on riitettävä myös vauvan kasvuun. Imetyksen aikana C-vitamiinia tarvitaan edelleen paljon. Äidin keho on kovilla, mikä saattaa vaikuttaa vastustuskykyyn. Raskaana oleville suositellaan C-vitamiinia 85 mg ja imettäville 100 mg päivässä. Raskaana oleville suositelluissa rautavalmisteissa on monesti mukana C-vitamiinia.
Lasten C-vitamiinin tarve riippuu iästä. Alle kouluikäisillä se on noin 30 mg, 7– 13-vuotiailla 40– 50 mg ja sen jälkeen koko aikuisiän 75 mg päivässä. C-vitamiinia ei voi saada liikaa. Ylimäärä poistuu elimistöstä virtsan mukana. Vain virtsakiviin taipuvaisten kannattaa harkita tarkkaan C-vitamiinilisän käyttöä."

 

C-vitamiini tarve urheilijalla

C-vitamiini eli askorbiinihappo on antioksidantti, joka suojaa elimistöä hapettumiselta ja edistää immuunipuolustusta. Päivittäisen annoksen saa 1–2 appelsiinista tai desistä mustaherukoita. Tyrni on todellinen vitamiinipommi. C-vitamiinia saa paljon myös paprikasta ja kaaleista. Kuorineen keitetyissä perunoissakin on C-vitamiinia.
Fyysinen rasitus lisää C-vitamiinin tarvetta. Muutaman kerran viikossa liikkuva ei kaipaa C-vitamiinilisää, toisin kuin aktiiviurheilija. Henkinenkin stressi voi olla syy ottaa C-vitamiinia purkista – etenkin, jos ruoka ei oikein maistu. Moni ottaa C-vitamiinia ehkäistäkseen flunssaa tai hoitaakseen sen oireita. Tutkimusten mukaan lisävitamiini ei ehkäise flunssaa mutta saattaa lyhentää sen kestoa.

 

C-vitamiinin tarve tupakoitsijalla

Tupakointi lisää C-vitamiinin tarvetta. Jos ei syö runsaasti marjoja, hedelmiä tai vihanneksia, saattaa purkkivitamiini olla aiheellinen. Yksipuolinen, kuten pääosin leipään tai makaroniin perustuva ruokavalio voi kenellä tahansa aiheuttaa lievän C-vitamiinin puutoksen. Sen oireita ovat jatkuva väsymys, infektioherkkyys ja verenvuodot ilman näkyvää syytä.

Laihduttajan on syytä muistaa, että pitkään jatkuva matalaenerginen dieetti voi jättää vähälle myös tuikitärkeät vitamiinit ja hivenaineet. C-vitamiinia myydään nieltävinä tabletteina, purutabletteina ja poretabletteina. Tarjolla on myös valmiste, josta C-vitamiini imeytyy hiljalleen pitkän ajan kuluessa.

Uusimmat


Hae uusin Avainapteekit-lehti
lähimmästä Avainapteekista
tai lue digiversio täältä.

 

 

Panadol_banneri_maaliskuu

Lue bloggaajamme Kaijan blogia.

Ristikkovastaukset

Lähetä Avainapteekit-lehden ristikkovastaukset tästä.


Sinustako Avainasiakas?

Avainapteekit tarjoavat avaimet terveytesi ja hyvinvointisi parhaaksi elämän eri tilanteisiin ammattitaidolla ja aidolla sydämellä. Tutustu etuihin ja liity Avainasiakkaaksi!

Liity Avainasiakkaaksi

Lue lisää eduista

Lähin Avainapteekkisi

Tilaa uutiskirje