Kannattaako ottaa magnesiumlisää?

  • magnesium_tarve

Magnesiumin vakava puute on harvinaista. Magnesiumlisää voi turvallisesti kokeilla esimerkiksi voimattomuuteen, suonenvetoihin, lihasten palautumisongelmiin ja levottomiin jalkoihin.

Keliaakikko ja magnesiumin tarve

magnesium, puutosryhmä, tarve, magnesiumin puute

Magnesiumin puute voi uhata, jos kärsii pitkittyneestä ripulista tai imeytymishäiriöstä. Imeytymishäiriöön voi johtaa esimerkiksi keliakia tai jokin muu suolistosairaus. Oireita voivat olla väsymys, voimattomuus, lihaskrampit, ruokahalun puute, lihasten vapina ja jopa rytmihäiriöt. Magnesiumlisän valinnassa kannattaa olla tarkka, jos kärsii suolisto-ongelmista. Makeutusaineet saattavat aiheuttaa vatsaongelmia, joten makuaineilla täydennetyt purutabletit eivät ehkä käy. Herkkävatsaisille varmin valinta on nieltävä tabletti. Magnesiumlisistä yleensä parhaiten siedettyjä ovat aatti-päätteiset kuten magnesiumsitraatti, -glysinaatti ja -tauraatti.

Urheilija ja magnesiumin tarve

magnesium_tarve_aktiiviurheilija

Magnesiumin tarve on naisilla 280 ja miehillä 350 milligrammaa. Elimistö säätelee saantia: magnesium imeytyy paremmin, jos tarvetta on – ja liiat poistuvat virtsan mukana. Yleensä magnesiumia saadaan riittävästi ruuasta, sillä sitä on monissa elintarvikkeissa. Parhaita lähteitä ovat täysjyvävilja, vihreät kasvikset, palkokasvit ja siemenet. Magnesiumin tarve kasvaa rankassa urheilussa. Magnesiumin puute saattaa huonontaa lihasten palautumista ja aiheuttaa lihaskramppeja. B6-vitamiini, jota on monessa magnesiumvalmisteessa, lisää magnesiumin imeytymistä. Magnesiumia voi kokeilla turvallisesti. Jos kokee saavansa apua, lisän ottamista kannattaa jatkaa.

Odottava äiti ja magnesiumin tarve

magnesium_tarve_raskaana

Raskaus muuttaa elimistön neste- ja elektrolyyttitasapainoa. Moni odottava äiti kokee saavansa apua öisiin suonenvetoihin tai levottomiin jalkoihin magnesiumista. Tieteellistä näyttöä hivenaineen vaikutuksesta lihaskramppeihin ei ole. Sitä voi kuitenkin kokeilla. Magnesiumvalmiste otetaan kerran päivässä. Sen otto kannattaa ajoittaa iltaan, sillä magnesiumilla on hermostoa rauhoittava vaikutus. Se saattaa parantaa myös unen laatua. Magnesiumvalmisteilla voi olla laksatiivisia vaikutuksia. Odottava äiti saattaa saada tästä ominaisuudesta apua, sillä moni kärsii raskauden aikana kovasta vatsasta.

Asiantuntija: proviisori Marja Törnävä, Tampereen Koivuapteekki

Lue lisää:
Tarvitsetko D-vitamiinia purkista?
Kuka tarvitsee lisää B-vitamiinia?

Uusimmat


Hae uusin Avainapteekit-lehti
lähimmästä Avainapteekista
tai lue digiversio täältä.

 

 

Kasihuuhde_aqualan_avainapteekit_banneri

Lue bloggaajamme Kaijan blogia.

Ristikkovastaukset

Lähetä Avainapteekit-lehden ristikkovastaukset tästä.


Sinustako Avainasiakas?

Avainapteekit tarjoavat avaimet terveytesi ja hyvinvointisi parhaaksi elämän eri tilanteisiin ammattitaidolla ja aidolla sydämellä. Tutustu etuihin ja liity Avainasiakkaaksi!

Liity Avainasiakkaaksi

Lue lisää eduista

Lähin Avainapteekkisi

Tilaa uutiskirje