E-vitamiini toimii solukalvojen antioksidanttina

  • e-vitamiini

E-vitamiinin tärkeimpiä lähteitä ovat kasviöljyt, täysjyvävilja ja pähkinät. Suomessa ei juurikaan esiinny E-vitamiinin puutetta.

E-vitamiini on rasvaliukoinen, solukalvojen antioksidanttina toimiva vitamiini. Ruoan E-vitamiini koostuu alfa-, beeta- ja gammatokoferolista sekä tokotrienoleista. Alfatokoferoli on näistä tärkein ja parhaiten imeytyvä, joten ruoka-aineiden E-vitamiinipitoisuudet ilmaistaan alfa-tokoferoliekvivalentteina (alfa-TE). E-vitamiinin puute on Suomessa harvinainen.

E-vitamiiniin lähteet

Tärkeimpiä E-vitamiinin lähteitä ovat kasviöljyt, täysjyvävilja ja pähkinät. Marjoista lakka ja tyrni sisältävät siemenöljynsä ansiosta myös E-vitamiinia (n. 3 mg/100 g). Kahdesta ruokalusikallisesta kasviöljyä tai yhdestä desilitrasta hasselpähkinöitä saa päivittäisen tarpeen E-vitamiinia. E-vitamiini tuhoutuu helposti kuumennettaessa.

Suositeltava annostus

Suositeltava päivittäinen saanti α-tokoferoliekvivalentteja (α-TE) yli 14-vuotiaille pojille ja miehille sekä raskaana oleville naisille on 10 mg. Yli 14-vuotiaille tytöille ja naisille suositeltava vuorokausiannos on 8 mg ja imettäville 11 mg. 6–11 kuukauden ikäisille lapsille suositellaan α-tokoferoliekvivalentteja 3 mg, 12–23 kuukauden ikäisille 4 mg, 2–5-vuotiaille 5 mg ja 6–9-vuotiaille 6 mg vuorokaudessa.

Lähde: Ravitsemusneuvottelukunta

Uusimmat



Avainapteekit-lehti

Avainapteekit-lehden löydät myös Facebookista.


Ristikkovastaukset

Lähetä Avainapteekit-lehden ristikkovastaukset tästä.


Sinustako Avainasiakas?

Avainapteekit tarjoavat avaimet terveytesi ja hyvinvointisi parhaaksi elämän eri tilanteisiin ammattitaidolla ja aidolla sydämellä. Tutustu etuihin ja liity Avainasiakkaaksi!

Liity Avainasiakkaaksi

Lue lisää eduista

Lähin Avainapteekkisi

Tilaa uutiskirje