Tiesitkö tämän probiooteista?

yhteistyossa_probiootit

Probiootit edesauttavat vatsan ja suoliston hyvinvointia ja vahvistavat kehon vastustuskykyä. Lue 5 kysymystä ja vastausta probiooteista.

1. Mitä probiootit ovat?

Ne ovat eläviä mikrobeja, jotka edesauttavat vatsan ja suoliston hyvinvointia ja vahvistavat kehon vastustuskykyä. Probiootit muodostavat suojan ulkoa tulleita haitallisia mikrobeja vastaan etenkin vatsan ja suoliston limakalvoilla.

2. Millainen on hyvä probiootti?

Ruuansulatuskanava on haastava paikka elää. Parhaat ja tutkituimmat probiootit, kuten Lactobacillus reuteri -maitohappobakteeri, menestyvät vaikeissa olosuhteissa. Ne pystyvät tasapainottamaan vatsaa, kun esimerkiksi turistiripuli yllättää tai päällä on antibioottikuuri.

Hyvän probiootin ominaisuudet voi kuvata myös kahdeksankohtaisen tarkastuslistan avulla. Hyvä probiootti on (1) kotoperäinen, se (2) kestää vatsa- ja sappihappojen vaikutuksen, se (3) kolonisoituu suolistoon ja (4) tuottaa antimikrobisia aineita. Hyvän probiootin (5) terveysvaikutuksista on kliinistä näyttöä, se (6) on vastustuskykyinen useimmille antibiooteille ja (7) turvallinen käyttää. Hyvä probiootti (8) ei myöskään vaikuta negatiivisesti hyödyllisiin bakteereihin.

3. Miksi probiootteja kannattaa käyttää?

Suoliston mikrobiston tasapaino auttaa parantamaan vastustuskykyä taudin aiheuttajia vastaan. Tasapaino voi kuitenkin järkkyä helposti esimerkiksi antibioottikuurien, mikrobeille altistumisen tai matkustamisen yhteydessä. Probiootit ovat oiva apu tasapainon ylläpitoon ja palauttamiseen.

Esimerkiksi Lactobacillus reuteri –probiootin käytöstä on tutkitusti ollut hyötyä päiväkotilapsille, joiden sairauspoissaolojen määrä on sen avulla vähentynyt. Lactobacillus reuteri auttaa lyhentämään lasten akuutin ripulin kestoa ja vähentää antibioottihoidon aiheuttamaa ripulia sekä aikuisilla että lapsilla.

Vatsan lisäksi probiootit kohentavat myös suun terveyttä. Lactobacillus reuteri Prodentis -maitohappobakteeri vähentää tutkimusten mukaan kariesta aiheuttavien bakteerien määrää ja plakkia sekä torjuu ientulehdusta.

4. Ovatko kaikki probioottituotteet yhtä tehokkaita?

Probiootteja voi nauttia muun muassa elintarvikkeina, tippoina tai tabletteina. Tehon kannalta oleellista ei ole se, missä muodossa niitä saa. Tärkeintä on, että saa oikeanlaista probioottia.

Esimerkiksi kaikki maitohappobakteerit eivät ole yhtä hyödyllisiä. Osa ei selviä suoliston kovissa olosuhteissa. Tällaiset maitohappobakteerit eivät edes varsinaisesti kuulu probioottien joukkoon.

Kannattaa valita bakteerikanta, jonka hyvistä terveysvaikutuksista on paljon tutkimustietoa. Hyvä esimerkki paljon tutkitusta ja hyväksi havaitusta maitohappobakteerista on Lactobacillus reuteri

5. Sopivatko probiootit minulle?

Lähes aina kyllä. Etenkin silloin, kun valitset oikean bakteerikannan. Esimerkiksi Lactobacillus reuteri on turvallinen kaikille, sillä sitä sisältäviä tippoja käytetään apuna jopa keskosten hoidossa. Parhaat tulokset saat, kun syöt probiootteja säännöllisesti. Keskeistä niiden käytössä on se, että samaa suotuisaa bakteeria on suoliston limakalvoilla koko ajan riittävästi.

Lue lisää: