Apu nukahtamiseen

  • melatoniini

Melatoniin syntyy käpyrauhasessa, josta sitä erittyy verenkiertoon. Tämä niin sanottu pimeähormoni vaikuttaa nukahtamiseen ja sitä käytetään unettomuuden hoidossa.

Melatoniini on hormoni, jota ihmisen elimistö tuottaa yöaikaan. Tätä niin sanottua yön pimeähormonia syntyy käpyrauhasessa, josta sitä erittyy verenkiertoon. Koska melatoniini auttaa nukahtamisessa ja säätelee vuorokausirytmiä, sitä käytetään univaikeuksien hoitoon. Melatoniini ei kuitenkaan auta kaikenlaisiin univaivoihin. Varsinaisiin unilääkkeisiin verrattuna sen vaikutus on lievä.

Melatoniinia ei erity päivällä, vaikka ihminen nukkuisikin pimeässä. Yöllä tuotanto sammuu, jos silmiin tulee valoa. Yksilölliset erot voivat olla suuria: yhden elimistö erittää melatoniinia lapsesta asti runsaasti, toisen niukasti.

Pimeähormonin tutkimus alkoi 1950-luvulla. Pari vuosikymmentä myöhemmin siitä kehittyi kaupallinen tuote. 1980–90-luvuilla melatoniinista sukeutui hittituote erityisesti Yhdysvalloissa. Sen uskottiin auttavan melkein joka vaivaan, muun muassa syöpään ja ryppyihin; sitä pidettiin jopa nuoruudenlähteenä. Viime aikoina on tutkittu muun muassa luontaisen melatoniinin yhteyttä MS-taudin oireisiin, mutta tutkijoiden mukaan melatoniinista ei ole ihmelääkkeeksi myöskään sillä saralla.

Niin sanotun primaarisen unettomuuden hoidossa melatoniinista on sen sijaan todettu olevan apua. Primaarinen unettomuus on pitkäkestoista unettomuutta, johon liittyy helpompia ja vaikeampia unettomuusjaksoja ja jonka syytä ei ole aina pystytty selvittämään. Melatoniini auttaa primaarisesta unettomuudesta kärsiviä nukahtamaan. Myös yöunen laatu paranee, koska uneen tulee tavallista vähemmän katkoksia. Siksi uni tuntuu virkistävältä.
– Melatoniinin avulla voi myös aikaistaa viivästyneitä unijaksoja, kertoo psykiatrian dosentti, tutkimus--professori Timo Partonen Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta.

Monilla nuorilla luonteva väsymystila tulee hyvin myöhään illasta, minkä seurauksena uni siirtyy aamuyöhön. Melatoniini auttaa aikaistamaan unen ja valveen rytmiä.

Melatoniinivalmisteita on tarjolla sekä pitkä- että lyhytvaikutteisina. Pitkävaikutteiset ja korkeammat annosvahvuudet sisältävät melatoniinivalmisteet ovat reseptituotteita, alle 1 milligrammaa melatoniinia sisältäviä valmisteita saa myös apteekin itsehoitohyllystä. Vuonna 2012 melatoniinille hyväksyttiin terveysväittämä, ja siitä saakka melatoniinia sisältäviä ravintolisiä on ollut saatavilla apteekeissa.

Lyhytvaikutteisten melatoniinivalmisteiden käyttö on lisääntynyt viime vuosina selvästi. Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimean ja Kelan tilastojen perusteella myös pitkävaikutteisten valmisteiden käyttö on kasvanut.

Melatoniini tehoaa parhaiten, kun sitä käytetään säännöllisesti useana iltana peräkkäin useamman vuorokauden ajan. Lääke otetaan aina samaan aikaan kerta-annoksena.

Melatoniinin kerta-annokset vaihtelevat, omahoidossa suositeltava kerta-annos on 0,5 –1 milligrammaa. Suurempien kerta-annosten käytöstä kannattaa neuvotella lääkärin kanssa. Lyhytvaikutteista melatoniinia tulee ottaa tunti ja pitkävaikutteista kaksi tuntia ennen nukkumaanmenoa. Sänkyyn pitäisi mennä ennen puoltayötä.
– Ihmisten elimistöt käyttävät melatoniinia eri tavoin. Joku voi joutua odottamaan tehoa parikin viikkoa, Partonen sanoo.

Melatoniinin käytöstä ei ole havaittu merkittäviä haittavaikutuksia. Yhteisvaikutukset mahdollisen peruslääkityksen kanssa on hyvä selvittää esimerkiksi apteekista. Melatoniinin tiedetään tehostavan joidenkin verenohennuslääkkeiden vaikutusta ja heikentävän vastaavasti joidenkin verenpainelääkkeiden tehoa.
– Unettomuutta voi hoitaa myös ilman lääkkeitä. Huolehdi, että saat riittävän määrän unta joka yö. Harjoita kuntoliikuntaa kaksi, kolme kertaa viikossa, mutta ei myöhään illalla. Ei päiväunia. Valmistaudu unentuloon rentoutumalla tunti ennen nukkumaanmenoa, vältä silloin kiirettä ja aivoja virkistäviä toimintoja. Unen tuloa ei voi pakottaa, Partonen muistuttaa.

 

Melatoniini

  • Vaikuttaa aivoissa vireystilaa säätelevään talamukseen edistäen väsymistä ja nukahtamista.
  • 
Laskee ruumiinlämpöä, mikä helpottaa nukahtamista.
  • Ei suositella raskaana oleville ja imettäville.

 

Lähteet haastattelun lisäksi: Suomen Lääkärilehti 4/2014), Fimean ja Kelan tilastot.

Uusimmat


Uusi Avainapteekit-lehti on ilmestynyt!
Hae omasi lähimmästä Avainapteekista
tai lue digiversio täältä.

 

 


Lue bloggaajamme Kaijan blogia.

Ristikkovastaukset

Lähetä Avainapteekit-lehden ristikkovastaukset tästä.


Sinustako Avainasiakas?

Avainapteekit tarjoavat avaimet terveytesi ja hyvinvointisi parhaaksi elämän eri tilanteisiin ammattitaidolla ja aidolla sydämellä. Tutustu etuihin ja liity Avainasiakkaaksi!

Liity Avainasiakkaaksi

Lue lisää eduista

Lähin Avainapteekkisi

Tilaa uutiskirje