Tämä on paras apu selkäkipuun

selkäkipuun_paras-apu

Kysyimme lukijoiltamme, miten he hoitavat selkäkipuaan. Saimme satoja hyviä vinkkejä kivun hoitoon. Lue lukijoiden vinkit!

Kysyimme lukijoiltamme Avainapteekit.fi-sivustolla ja Apoteekki 4/2012 -lehdessä, miten he hoitavat selkäkipuaan. Kyselyyn vastasi 571 lukijaa.

Keskivaikeaa kipua

Vastaajat kärsivät selkäkivusta vaihtelevasti: jotkut päivittäin tai viikoittain, jotkut kerran kuussa tai muutaman kerran vuodessa.

Suurin osa arvioi kipunsa olevan keskivaikeaa – ei voimakasta muttei lievääkään.

Noin puolet vastaajista oli käynyt selkäkipunsa vuoksi lääkärin vastaanotolla, puolet ei.

Suurin osa ei ollut joutunut olemaan selkäsäryn vuoksi pois töistä, pieni osa joutui olemaan pois työpaikalta satunnaisesti.

Valtaosa vastaajista käyttää kivun lievitykseen myös lääkkeitä: joko reseptittä tai reseptillä myytäviä, suun kautta otettavia kipulääkkeitä. Pieni osa vastaajista hoiti kipuaan myös kipugeelillä.

Liikunta lievittää selkäkipua

Yksi tärkeimmistä kivunhoidon keinoista oli vastaajien mielestä liikunta. Liikunnan muodot ja voimakkuus vaihtelivat: jotkut vannoivat rauhallisen kävelyn, jotkut ripeän pyöräilyn nimiin.

Liikunnan ohella myös venyttely tepsii selkäsärkyyn, lukijat kertoivat.

”On vain lähdettävä kävelemään! Ensin kotona vaikka ympyrää kun on kivusta selkä koukussa, sitten kun vähän norjistuu ja selkä suoristuu ja kehtaa mennä ulos ihmisten ilmoille, aina vain reippaampaa kävelyä, kädet heiluen (kohtuudella!), mutta ei juosten! Yleensä noin tunnin kuluttua huomaat, ettet ole enää muistanut tarkkailla selkääsi, eli liikunta auttoi! Jälleen!”

”Paljon vatsalihasliikkeitä syville ja pinnallisille lihaksille”

”Liikunta, venyttely ja jumppa”

”Venyttely ja liikunta, pääasiassa uinti ja pyöräily.”

”Jumppapallon päällä venyttely rentouttaa selkää rankan työpäivän jälkeen.”

”Tietyt joogaliikkeet”

”Selän ja jalkalihasten venyttäminen, kun alkaa tuntua kireyttä ja kylmägeelin käyttö tarvittaessa.”

”Rekkitangossa riippuminen”

”Makaan selälläni jalat kohotettuna 45 asteen kulmassa polvitaipeiden alla sopivan korkuinen rahi.”

Hierontaa, tennispalloja, lämpötyynyjä

Selkäsärkyä vastaan taisteltiin myös muun muassa hieronnan avulla sekä käyttämällä venyttelyssä ja hieronnassa apuna apuvälineitä, kuten tennispalloja.

 Myös lämpö tai kylmä lievittää joidenkin vastaajien kipua.  

”Aloitin salilla treenaamisen ja käyn hierojalla 2 x kuukaudessa.”

”Käyn säännöllisesti omt-terapeutilla, joka poistaa fasettilukkoja ja antaa venytyshoitoa välilevyn pullistumasta johtuvaan kipuun. Teen fysioterapeutin määräämiä jumppaohjeita. Ratsastan, joka on paras selähoitokonsti. Olen hommannut hyvän satulatuolin tietokoneelle. Suoristan päivän aikana selän lattialle ja nostan jalat tuolin päälle.”

”Mikrossa lämmitettävä kankainen viljapussi, jonka asetan hartioille ja lämmöllään helpottaa lihaskipuun.”

”Kylmä kaurapussi kipeän kohdan päälle n. 10–30 min. ajaksi.”

”Magnesium, joka parantaa unta ja sitä kautta tukee terveyttä ja kuntoutumista.”

”Kipukoukku”

”Hevosvoide ja tennispallolla hieronta seinää vasten.”

”Hoidot Kalevalaisella jäsenkorjaajalla.”

27.9.2012

Lue lisää

5 x ehkäise selkäkipu

Lääkkeet lievittävät selkäkipua

Lihaskivun taustalla on usein rasitus

Uusimmat


Uusi Avainapteekit-lehti on ilmestynyt!
Hae omasi lähimmästä Avainapteekista
tai lue digiversio täältä.

 

 


Lue bloggaajamme Kaijan blogia.

Ristikkovastaukset

Lähetä Avainapteekit-lehden ristikkovastaukset tästä.


Sinustako Avainasiakas?

Avainapteekit tarjoavat avaimet terveytesi ja hyvinvointisi parhaaksi elämän eri tilanteisiin ammattitaidolla ja aidolla sydämellä. Tutustu etuihin ja liity Avainasiakkaaksi!

Liity Avainasiakkaaksi

Lue lisää eduista

Lähin Avainapteekkisi

Tilaa uutiskirje