Meditaatio auttaa

  • 0514_elanyt

Mietiskely eli meditaatio rauhoittaa stressin ja kiireiden keskellä. Se myös parantaa terveyttä.

Kaoottinen aamu, töissä paukkuvat dead­linet, illalla pitäisi viedä lapset harrastuksiin ja ehtiä itse kuntosalille. Jossain kohtaa pitäisi valmistaa terveellinen ateria ­itselle ja perheelle. Missä ihmeen välissä­ ehtisin meditoida? Ja mitä hyötyä siitä muka olisi?

– Meditointi- tai mietiskelyhetki auttaa asettamaan vellovat tunteet ja työhuolet uomiinsa ja pysähtymään tähän hetkeen. Siinä voi rauhassa kohdata itsensä – ja ­jumalansa, jos sellainen kuuluu omaan vakaumukseen. Ihminen tulee meditoinnin avulla eheämmäksi ja paremmin voivaksi, kiteyttää pappi Emriikka Salonen.

Erilaiset retriitit ja mietiskelyharjoitukset ovat muodissa. Yksi syy siihen on Salosen mukaan suomalaisten kaipuu entiseen suomalaiseen elämään, jossa oli nykypäivää selkeämmin erotettuna toisistaan arki ja pyhä. 

– Ihmisellä on luonnollinen hiljentymisen tarve, joka ei tyydyty online-elämässä, jossa ollaan jatkuvasti liikkeessä­ ja saatavilla. Naapurin mummon ei tarvinnut erikseen meditoida aikana, jolloin elämänrytmiin oli sovitettu automaattisesti lepo- ja työhetket.

Meditoidessa tapahtuvia fysiologisia muutoksia ovat pulssin lasku, stressi- eli kortisolihormonin erityksen väheneminen sekä hengityksen tasaantuminen. Useiden tutkimusten mukaan säännöllinen mietiskely myös muuttaa aivoja: ­aivojen hippokampuksen harmaa aine sekä aivokuoren seinän paksuus lisääntyvät. Vaikutus ulottuu muun muassa aivojen ikääntymisen hidastumiseen, oppimiseen ja muistiin. Mietiskelystä voi myös saada avun ahdistukseen, unettomuuteen, kipuun ja masennusoireisiin.

 – Mietiskelymuotoja on monia. Jokainen löytää varmasti itselleen niistä sopivan. Itse pidän tärkeänä, että mietiskelyssä ei yritetä tuottaa ”korkeampaa tilaa”, joka olisi yksi suoritus muiden joukossa. Mietiskellessä tai rukoillessa yksinkertaisesti levätään. Ihminen tarvitsee paikan, jossa ei tarvitse suorittaa eikä olla mitään muuta kuin se, mitä on, Salonen sanoo.

Mietiskelyn makuun pääsee varaamalla siihen arjen keskeltä aluksi esimerkiksi­ viisi minuuttia päivässä. Minuutit voi käyttää vaikkapa kuuntelemalla jonkin itselle mieluisan mietiskelyharjoituksen. Niitä on tarjolla esimerkiksi YouTubessa. Toinen tapa on lukea jokin teksti, esimerkiksi raamatunlause tai mietiskelykirjallisuutta ja mietiskellä lukemaansa. Tai sitten voi vain olla hiljaa ja kuunnella itseä miellyttävää musiikkia, omaan hengitykseen keskittyen.

– Päivittäisen hiljentymisen lisäksi­ suosittelen erilaisia retriittejä sekä hiljentymistapahtumia, joita esimerkiksi seurakunnat järjestävät. Ne lisäävät itsetuntemusta ja armollisuutta myös muita­ kohtaan. Lintuperspektiivin saaminen asioihin voi auttaa näkemään esimerkiksi vaikeita ihmissuhteita eri tavalla ja estää tekemästä äkkipikaisia päätöksiä merkittävissä asioissa, Salonen kertoo.

Pysähdyn työpöytäni ääressä, suljen silmäni. Hengittelen rauhallisesti ja koetan keskittää ajatukseni hengitykseen. Sisään – ulos. Ja taas. Tunnen, kuinka happi täyttää keuhkoni ja kehoni. Ajatuksia tulee ja menee, mutta keskittyminen hengitykseen auttaa saamaan niihin etäisyyttä. Avaan silmät ja huomaan, että viisi minuuttia meni. Tartun haasteisiin uusin voimin, virkistyneenä.

Lähteet: Harvardin yliopiston aivotutkija Sara Lazarin web-sivut ja videot, Huffington Post

Faktaa mietiskelystä

  • Mietiskely vähentää myös hengitystieinfektioita sekä vanhuksilla yksinäisyyden tunnetta
  • Mietiskely laskee verenpainetta
  • Mietiskelytapoja: mindfulness, joogaharjoitukset, transsendenttinen meditaatio (TM), erilaiset mielikuvaharjoitukset, zen-meditaatio, ingnatiaaninen mietiskely, taize-laulut

Lue lisää:

Kokeile mindfulnessia luonnonhelmassa

Meditaatio osana kivunlievitystä

Muualla verkossa:

Harjoitus: Mindfulnes-meditaatio

Uusimmat


Hae uusin Avainapteekit-lehti
lähimmästä Avainapteekista
tai lue digiversio täältä.

 

 

38231_Perrigo_ACO_Sun_Avainapteekit_banner_215x500
banneri Nicotinel_215x550

Lue bloggaajamme Kaijan blogia.

Ristikkovastaukset

Lähetä Avainapteekit-lehden ristikkovastaukset tästä.


Avainapteekit tarjoavat avaimet terveytesi ja hyvinvointisi parhaaksi elämän eri tilanteisiin ammattitaidolla ja aidolla sydämellä. Tutustu etuihin ja liity Avainasiakkaaksi!

Liity Avainasiakkaaksi

Lue lisää eduista

Lähin Avainapteekkisi

Tilaa uutiskirje