Masennus helpottaa vähitellen

masennus_artikkeli

Masennusta voidaan hoitaa, ja suurin osa sairastuneista paranee. Varhain aloitettu ja riittävän pitkä hoito tuottaa tuloksia varmimmin.

7 x huolehdi itsestäsi

  1. Pidä työ ja vapaa-aika oikeassa suhteessa.
  2. Huolehdi, että työ tuottaa iloa ja kuormittaa sopivasti.
  3. Muista, että elämää on myös työn ulkopuolella. Harrasta ja rentoudu.
  4. Pidä yhteyttä ystäviin.
  5. Liiku säännöllisesti 2–3 kertaa viikossa 45 minuuttia kerrallaan.
  6. Ratkaise ristiriidat ja käsittele ongelmat.
  7. Pidä alkoholinkäyttösi kurissa.

Nopeita kepulikonsteja masennuksen hoitoon ei ole. Alku­taipaleella hyväksi havaittua hoitoa on mielialalääkkeiden ja psykoterapian yhdistelmä. Lääkkeet auttavat myös ahdistuksen, kivun ja unettomuuden hoidossa.

”Itsehoitolääkkeiden käytöstä on keskusteltava lääkärin kanssa. Myös omega-3-rasvahappojen hyödyllisyydestä masennusoireisiin on jonkin verran näyttöä”, kertoo ylilääkäri ja akatemiatutkija Jaana Suvisaari Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta (THL).

On myös tärkeää ottaa oma elämä haltuun. Moni­puolinen ravinto, riittävä lepo ja uni auttavat. Ongelmista tulee keskustella läheisten kanssa. Jos tukiverkostoa ei ole, apua voi etsiä Mielenterveysseuran koulutetuilta vapaaehtoisilta tai samassa tilanteessa olevien vertaistukiryhmästä.

”Vakavaan mielialahäiriöön liittyy usein itsemurha-ajatuksia ja selvää toimintakyvyn laskua. Jos tuntuu, ettei selviä enää arjen askareista ja työstä, on hakeuduttava terveyskeskuslääkärin tai työterveyshuollon vastaanotolle mahdollisimman pian”, Suvisaari korostaa.

Yleinen kansantauti

Terveys 2000 -tutkimuksen mukaan nuorista aikuisista 18 prosenttia oli sairastanut masennusjakson. Aikuisista masennusjakso oli vaivannut viimeisen vuoden aikana 6,5 prosenttia. Noin kuusi prosenttia työssäkäyvistä sairastaa masennusta. Masennusjaksot ovat yleisempiä naisilla kuin miehillä. Useimpien mielenterveyshäiriöiden alkamisen suurinta riski-ikää on nuoruus ja varhais­aikuisuus.

Mikä laukaisee masennuksen?

Taustalla on biologisia riskitekijöitä, esimerkiksi suvussa esiintyvää masennusta, ja ulkoisia tekijöitä, kuten läheisen kuolema, avioero, työttömyys, vakava sairaus tai runsas alkoholin- tai päihteiden käyttö.

Myös pitkään jatkuneet rasittavat työolosuhteet ja stressi voivat altistaa masennukselle. Työrasitusta voivat aiheuttaa työpaikka­kiusaaminen, vastuun ja vaikuttamisen epätasapaino, jatkuva ylikuormitus, huono työilmapiiri, tuen puute tai työn epävarmuus.

1.10.2010

Tunnista synnytyksen jälkeinen masennus

Karkota kaamosmasennus kirkasvalohoidolla

Lisätietoa aiheesta muualla

Mielenterveyden ongelmat

Stressi ja depressio

Masennus

Lasten ja nuorten masennus ja mieialahäiriöt

Uusimmat


Uusi Avainapteekit-lehti on ilmestynyt!
Hae omasi lähimmästä Avainapteekista
tai lue digiversio täältä.

 

 


Lue bloggaajamme Kaijan blogia.

Ristikkovastaukset

Lähetä Avainapteekit-lehden ristikkovastaukset tästä.


Sinustako Avainasiakas?

Avainapteekit tarjoavat avaimet terveytesi ja hyvinvointisi parhaaksi elämän eri tilanteisiin ammattitaidolla ja aidolla sydämellä. Tutustu etuihin ja liity Avainasiakkaaksi!

Liity Avainasiakkaaksi

Lue lisää eduista

Lähin Avainapteekkisi

Tilaa uutiskirje