5 x selätä kevätväsymys

kevät-väsymys-oireet

Mistä kevätväsymys johtuu ja mitä sille voi tehdä? Ravitsemus- ja antioksidanttihoitoihin perehtynyt lääkäri Erkki Antila kertoi vinkkinsä kevätväsymyksen nujertamiseen.

Sekä kaamosmasennus että kevätväsymys johtuvat osittain samasta, jo syksyllä alkavasta valojakson muutoksesta ja ravitsemustekijöiden puutoksista. Näiden muutosten seurauksena vireystilaan vaikuttavat aivojen välittäjäainemekanismit ovat epätasapainossa.

1. Käytä D-vitamiinilisää

Nopein apu kevätväsymyksen selättämiseen on monessa tapauksessa reilu D-vitamiinilisä. D-vitamiini vahvistaa vastustuskykyä, estää influenssaa ja pitää vireystilaa yllä vaikuttamalla muun muassa serotoniinin ja dopamiinin muodostumiseen.

2. Syö makeaa vasta illalla

Mielialaa ja vireystilaa säätelevän serotoniinin vähäisyys aiheuttaa makeanhimoa. Makean syömisestä voi saada apua, mutta se kannattaa jättää iltaan. Tryptofaaniaminohaposta muodostuu aivoissa rentouttavan serotoniinin lisäksi vuorokausirytmiä säätelevää melatoniinia.

3. Muista antioksidantit

Apua voi saada antioksidantteja sisältävistä hedelmistä, marjoista, vihanneksista sekä nautintoaineista, kuten vihreästä teestä tai tummasta suklaasta. Erityisesti kannattaa huolehtia riittävästä C-vitamiinin saannista, joka parantaa myös raudan imeytymistä. Raudanpuutos vaikuttaa hapenkuljetukselle tärkeään hemoglobiiniin, soluhengitykseen ja aivojen välittäjäainemuodostukseen.

4. Liiku ja ulkoile

Ravitsemuksen ohella tehokas kevätväsymyksen nujertaja on liikunta. Uupuneenakin kannattaa lähteä lenkille kevätaurinkoon.

5. Lepää riittävästi

Huolehdi unen ja levon riittävyydestä. Tavallinen suomalainen vuosilomarytmi ei sovi kaikille, joten kaamosmasennuksesta tai kevätväsymyksestä kärsivien kannattaisi sijoittaa osa vuosilomastaan talvikuukausille.

Jos kevätväsymys ei taltu kotikonstein, kannattaa hakeutua lääkäriin.

Asiantuntijana oli ravitsemus- ja antioksidanttihoitoihin perehtynyt lääkäri, LL, FT  Erkki Antila.


Hyvä tietää:

  • D-vitamiini kannattaa nauttia rasvaliukoisten ruokien kanssa. Parhaiten imeytyy eläinperäinen D3-vitamiini.
  • Ruoka-aineiden puutokset jakautuvat osin sukupuolen mukaan. Miehillä C-vitamiinin vähäisyys on yleisempää, naisilla taas on useammin raudanpuutoksesta johtuvaa anemiaa.
  • B6- ja B12-vitamiineja suomalaiset saavat yleensä riittävästi eläinkunnan tuotteista, kuten maidosta, mutta niiden tarve voi kasvaa sairauden tai rasituksen aikana. Puutostila voi tuntua väsymyksenä.

29.3.2012

Uusimmat


Hae uusin Avainapteekit-lehti
lähimmästä Avainapteekista
tai lue digiversio täältä.

 

 

Panadol_banneri_maaliskuu

Lue bloggaajamme Kaijan blogia.

Ristikkovastaukset

Lähetä Avainapteekit-lehden ristikkovastaukset tästä.


Sinustako Avainasiakas?

Avainapteekit tarjoavat avaimet terveytesi ja hyvinvointisi parhaaksi elämän eri tilanteisiin ammattitaidolla ja aidolla sydämellä. Tutustu etuihin ja liity Avainasiakkaaksi!

Liity Avainasiakkaaksi

Lue lisää eduista

Lähin Avainapteekkisi

Tilaa uutiskirje