Liiku luut lujaksi

osteoporoosi_artikkeli

Kohtuullinen liikunta painaa jarrua osteoporoosille eli luukadolle.

”Olisi hyvä liikkua ainakin kolme–neljä kertaa viikossa tehokkaammin, vaikka pienissä erissä kerrallaan”,  dosentti Olavi Airaksinen Kuopion yliopistollisesta keskussairaalasta sanoo.

”Jos on systemaattisesti liikkunut koko ikänsä, voi kokeilla hyvinkin vaikka maratonia, jos se tuntuu hyvältä. Sen sijaan niin sanottu viidenkympin villitys, äkkipäinen maratonille treenaaminen, on riski henkilölle, joka ei ole koskaan juossut pidempiä matkoja.”

Tärähdyksiä, iskuja ja suunnanmuutoksia

Työmatkakävely tai -pyöräily ovat hyvää kuntoliikuntaa. Muita suositeltavia lajeja ovat hiihto ja sauvakävely, jonka lomaan kannattaa lisätä pieniä juoksupyrähdyksiä ja vaikka haarahyppyjä.

”Jumpat, tanssi ja pallo- ja mailapelit toimivat myös hyvin, sillä niissä on tärähdyksiä, suunnanmuutoksia ja iskuja. On hyvä, jos luustoa kuormitetaan suunnista, joihin se ei ole tottunut”, Airaksinen toteaa.

Jos hypyt tuntuvat hankalilta, myös kuntosaliharjoittelu tai kotijumppaa pienien painojen kanssa ovat hyviä vaihtoehtoja.

Liikunnalla voi myös ehkäistä etenkin iäkkäiden ihmisten kaatuilua. Vaihtelevassa maastossa ja portaissa kävely kehittävät kehon hallintaa, tasapainoa, lihasvoimaa ja liikkumisvarmuutta.

Luuston lujuuteen vaikuttavat elämäntapojen lisäksi perimä, kalsium ja D- vitamiini.

2.8.2010

Peili ei paljasta vitamiininpuutosta

Mies, pidä itsestäsi huolta!

Lisätietoa aiheesta muualla

Osteoporoosi

Vahvat luut - liikuntaohje

Kalsium

Uusimmat



Avainapteekit-lehti

Avainapteekit-lehden löydät myös Facebookista.


Ristikkovastaukset

Lähetä Avainapteekit-lehden ristikkovastaukset tästä.


Sinustako Avainasiakas?

Avainapteekit tarjoavat avaimet terveytesi ja hyvinvointisi parhaaksi elämän eri tilanteisiin ammattitaidolla ja aidolla sydämellä. Tutustu etuihin ja liity Avainasiakkaaksi!

Liity Avainasiakkaaksi

Lue lisää eduista

Lähin Avainapteekkisi

Tilaa uutiskirje