Kiire painaa, uni ei tule

Mikä auttaa saamaan unen päästä kiinni hektisenäkin aikana?

Kiireisinäkin aikoina on syytä yrittää pysyä säännöllisessä ruokailu- ja unirytmissä. Riittävä ja monipuolinen ravinto päiväsaikaan ja pieni hiilihydraattipitoinen iltapala helpottavat unen tuloa. Kevyt liikunta alkuillasta auttaa nukahtamiseen.

Lopeta työt ja älylaitteiden käyttö vähintään tunti ennen nukkuma-aikaa. Kireässä mielentilassa uni ei tule, joten pyri rentoutumaan ennen kuin menet sänkyyn. Somettamisen sijaan selaa rentouttavaa kirjaa tai lehteä ennen vuoteeseen menoa – vuode on vain nukkumista ja helliä hetkiä varten. Pimennä makuuhuoneesi ja pidä se riittävän viileänä.

Voit myös kokeilla melatoniinivalmisteita, jotka lyhentävät nukahtamisaikaa, rauhoittavat ja auttavat pitämään unirytmin normaalina. Melatoniini pitää ottaa riittävän ajoissa illalla, 1–2 tuntia ennen nukkumaan menoa, ja viimeistään kello 23.

novanight

Asiantuntija: Elina Helkamäki-Tammelin, Farmaseutti, Saarijärven apteekki

Näin apteekki auttaa ➜ Novanight, 30 tabl., 18 e

Lue lisää:
Paras nukkumisasento?
Ikääntyvä: näin nukut paremmin!
Unettomuus menee ohi

Uusimmat


Uusi Avainapteekit-lehti on ilmestynyt!
Hae omasi lähimmästä Avainapteekista
tai lue digiversio täältä.

 

 


Lue bloggaajamme Kaijan blogia.

Ristikkovastaukset

Lähetä Avainapteekit-lehden ristikkovastaukset tästä.


Sinustako Avainasiakas?

Avainapteekit tarjoavat avaimet terveytesi ja hyvinvointisi parhaaksi elämän eri tilanteisiin ammattitaidolla ja aidolla sydämellä. Tutustu etuihin ja liity Avainasiakkaaksi!

Liity Avainasiakkaaksi

Lue lisää eduista

Lähin Avainapteekkisi

Tilaa uutiskirje