Kenen pitäisi syödä B12-vitamiinia? Mihin se vaikuttaa?

  • apteekin hyllyltä

B12-vitamiinia on runsaasti eläinperäisessä ravinnossa, kuten lihassa, kalassa, maksassa ja maitotuotteissa.

B12-vitamiini eli kobalamiini on vesiliukoinen vitamiini, jota elimistö tarvitsee DNA:n rakentumiseen, verisolujen muodostumiseen sekä hermosolujen toimintaan. B12-vitamiinilla on myös tärkeä osa solujen rasva-, 
proteiini- ja hiilihydraattiaineenvaihdunnassa.

B12-vitamiinia on runsaasti eläinperäisessä ravinnossa, kuten lihassa, kalassa, maksassa ja maitotuotteissa. Vitamiini imeytyy elimistöön ohutsuolesta sitouduttuaan ensin mahalaukun tuottamaan sisäiseen tekijään. Kobalamiinia on normaalisti varastoituneena maksaan jopa usean vuoden tarpeiksi.

Ikääntyneillä B12-vitamiinin imeytyminen usein heikentyy aiheuttaen lihasheikkoutta, tuntohäiriöitä, muistiongelmia sekä anemiaa. Puutosta voi ilmetä myös vegaaneilla, diabeteslääke metformiinin käyttäjillä sekä erilaisista mahalaukun tai ohutsuolen tulehduksista kärsivillä. B12-vitamiinin puutosta voidaan turvallisesti ennaltaehkäistä ja hoitaa ilman reseptiä saatavilla tablettivalmisteilla ja vakavimmissa tapauksissa säännöllisinä pistoksina lihakseen.

Uusimmat



Avainapteekit-lehti

Avainapteekit-lehden löydät myös Facebookista.


Ristikkovastaukset

Lähetä Avainapteekit-lehden ristikkovastaukset tästä.


Sinustako Avainasiakas?

Avainapteekit tarjoavat avaimet terveytesi ja hyvinvointisi parhaaksi elämän eri tilanteisiin ammattitaidolla ja aidolla sydämellä. Tutustu etuihin ja liity Avainasiakkaaksi!

Liity Avainasiakkaaksi

Lue lisää eduista

Lähin Avainapteekkisi

Tilaa uutiskirje