Virkeänä kohti syksyä – 11 tapaa saada lisää energiaa

  • väsymys_pois

Onko olosi väsynyt ja vetämätön? Näillä helpoilla vinkeillä saat lisää virtaa arkeen.

Voimaa toisten seurasta

Hyvät ihmissuhteet edistävät jaksamista. Ne antavat psyykkistä energiaa ja luovat turvallisuuden tunnetta. Hyvässä ihmissuhteessa molemmat osapuolet tulevat kuulluksi, ymmärretyksi, hyväksytyksi ja arvostetuksi.

Sosiaalinen media on kätevä tapa pitää yhteyttä kaukana asuviin ystäviin, mutta somen käyttöä kannattaa tarkkailla. Jos some vie liikaa aikaa, vähennä tietoisesti sen käyttöä. Anna aikaa ihmisille, joiden seurasta nautit ja joiden kanssa voit tehdä asioita, joista innostut.

Mene metsään

Luonnossa oleilu alentaa verenpainetta ja sydämen sykettä. Lisäksi se auttaa palautumaan stressistä.

luontoon

Suomalaistutkimuksessa todettiin jo vartin mittaisen puistokävelyn vähentävän stressiä ja väsymystä ja parantavan keskittymiskykyä. Kun seuraavaksi tunnet olosi levottomaksi ja stressaantuneeksi, hakeudu luontoon. Kävele puistossa tai metsikössä kaikessa rauhassa, ja aisti luonto ympärilläsi.

Tauko luonnon helmassa parantaa myös työtehoa. Jos voit, vietä osa lounastauosta esimerkiksi lähipuistossa. Palaat töiden ääreen virkistyneenä.

Tankkaa ravintoa fiksusti

NUKU ENSIN Muutaman kilon painonpudotus voi auttaa jaksamaan paremmin. Muistathan, että painonhallintaan vaikuttaa moni asia. Väsyneenä ja stressaantuneena painonpudotus on hankalaa, joten laita elämän muut tärkeät osa-alueet kuntoon ennen painonpudotusta.

TYHJENNÄ PAKASTIN Ravitsemusasiantuntija, ETM, Mari Lahti neuvoo kiireistä kokkaajaa hyödyntämään pakastemarjoja ja -vihanneksia. 

pakastevihannekset

– Pakasteet helpottavat arkea. On harhaluulo, että niiden ravintoarvot ovat kadonneet. Pakastevihannesten ja -marjojen ravintoarvot ovat suurin piirtein samat kuin tuoreissa.

SYÖ NELJÄ ATERIAA PÄIVÄSSÄ
Vielä vuosi sitten tamperelainen Sanna Heiskanen, 38, oli jatkuvasti väsynyt, saamaton ja kiukkuinenkin.

Heiskasella oli kyllä aavistus siitä, missä oli vika. Hän söi hyvin epäsäännöllisesti, usein vain kahdesti päivässä. Aamupala jäi väliin lähes päivittäin.

– Olin vuosia miettinyt, että haluaisin pudottaa muutaman kilon ja jaksaa paremmin. Viime pääsiäisenä tiesin, että oli aika tehdä muutos. Motivaationi oli korkealla.

Heiskanen aloitti elämänmuutoksen valmentajan tuella. Valmentaja laati tarkat ohjeet, joita oli helppo noudattaa. Merkittävin muutos liittyi ruokailurytmiin.

Sanna_Heiskanen

– Aloin syödä neljä kertaa päivässä. Nykyään syön myös aamupalan päivittäin. Teen illalla tuorepuuron jääkaappiin ja aamulla nappaan sen mukaan töihin.

Kun kaloreita saa tarpeeksi ja tasaisesti pitkin päivää, väsymys ja alhaisesta verensokerista johtuvat kiukutukset ovat kadonneet, Heiskanen on huomannut. Nälkä ei enää ehdi kasvaa huutavaksi, joten valtavien annosten ahmiminen on jäänyt. Painokin on laskenut kymmenisen kiloa.

Heiskasen mukaan olo on tasaisempi ja energisempi kuin aikaisemmin. Nykyään hän jaksaa työpäivän jälkeen puuhata kotitöitä tai lähteä lenkille.

Heiskanen on onnistunut jatkamaan uutta elämäntyyliä ilman valmentajaa. Lipsumisia on ollut, mutta tärkeintä on se, miten niiden jälkeen toimii, hän muistuttaa.

– Itselle ei saa olla liian ankara. On tärkeää opetella antamaan itsellesi anteeksi. Vastoinkäymiset kuuluvat elämään, eikä niistä kannata lannistua.

Laita lanne heilumaan

Hulailu eli hulavanteen pyörittäminen vahvistaa alaselän lihaksia, pienentää keskivartaloon kertynyttä rasvaa ja kasvattaa keskivartalon lihasmassaa. Hulailu on siis tehokas tapa kaventaa vyötäröä – ja vyötärönympäristön pieneneminen edistää terveyttä merkittävästi. Kaiken lisäksi hulailu on helppoa ja sopii kaikille. Hulaile kotona televisiota katsoessa tai perusta ystävien kanssa treenitryhmä.

Muista vitamiinit

Varmista, että saat riittävästi jaksamiseen vaikuttavia B- ja C-vitamiineja sekä magnesiumia ja rautaa. Monivitamiinista saat kerralla useita tärkeitä ravintoaineita.

Päivä käyntiin smoothiella

proteiini_smoothie

Raikas smoothie antaa puhtia päivään. Proteiinia sisältävä maitorahka pitää nälän pitkään loitolla.

(Yksi smoothieannos)
1 jäädytetty banaani
1 makea hedelmä, esim. persikka
½ dl jäisiä vadelmia
½ prk (noin 150 g) maitorahkaa
mantelimaitoa oman maun mukaan

Näin teet
Paloittele persimoni ja jäinen, kuorittu banaani. Laita hedelmät, marjat ja rahka tehosekoittimeen ja surauta tasaiseksi. Lisää mantelimaitoa vähitellen, kunnes smoothie on sopivan paksua.

Ohje: hyvinvointiyrittäjä Jutta Larm 

Rentoudu sointukylvyssä

sointukylpy

Sointukylpy on tehokas keino puhdistaa mieli ja lievittää stressiä. Kuntokeskusten tarjoamissa sointukylvyissä rentoudutaan viltin alla lämpimässä ohjaajan soittaessa erilaisia äänimaljoja. Tilan täyttää harmoninen äänivärähtely. Anna värähtelevien äänten huuhtoa mieltäsi ja kehosi vaipua kokonaisvaltaiseen, syvään rentoutukseen.

Lue lisää:
Näin ehkäiset uupumusta
Värit vaikuttavat mielialaan

Uusimmat


Uusi Avainapteekit-lehti on ilmestynyt!
Hae omasi lähimmästä Avainapteekista
tai lue digiversio täältä.

 

 


Lue bloggaajamme Kaijan blogia.

Ristikkovastaukset

Lähetä Avainapteekit-lehden ristikkovastaukset tästä.


Sinustako Avainasiakas?

Avainapteekit tarjoavat avaimet terveytesi ja hyvinvointisi parhaaksi elämän eri tilanteisiin ammattitaidolla ja aidolla sydämellä. Tutustu etuihin ja liity Avainasiakkaaksi!

Liity Avainasiakkaaksi

Lue lisää eduista

Lähin Avainapteekkisi

Tilaa uutiskirje