Ihana pimeä!

  • pimeys_vuodenaika

Ne ovat täällä, pitkät pimeät illat. Onneksi pimeydestä on meille myös hyötyä.

Valo säätää kehoa

Aivoissa sijaitseva käpyrauhanen on kehomme "nukkumatti". Kun käpyrauhanen saa silmien reseptorisolujen avulla tiedon yön saapumisesta, se alkaa tuottaa melatoniinia. Melatoniini, eli yöhormoni, alkaa kiertää veressä ja laskee ruumiinlämpöä ja pystymme nukahtamaan helposti.

Anna hämärän rauhoittaa

Valo säätää sisäistä kelloa armottomasti. Jotta kello raksuttaisi oikeaa aikaa, kannattaa sammuttaa valot ja erilaisten älylaitteiden ruudut nukkumaan mentäessä. Katuvalon sisäänpääsy kannattaa taajamissa estää pimennysverhoilla, jotta yöllä makuuhuoneessa on oikeasti pimeää.

68 % suomalaisista haluaa nähdä tähtitaivaan kotonaan.

Pakko päästä pimeään

Valon ja pimeyden rytmittäminen sopivalla tavalla parantaa myös mielialaa, ehkäisee masennusta ja virkistää. Neljä viidesosaa suomalaisista vastasi Suomen ympäristökeskuksen kyselyssä, että on tärkeää päästä kokemaan luontaista pimeyttä. Revontulet ja kirkas tähtitaivas vetävät matkailijoita Lappiin. Luontopolulla on mahdollisuus kokea hiljaisuuden lisäksi myös luonnollinen pimeys.

Lähteet: Duodecim, PubMed, Suomen ympäristökeskus

Lue lisää:
Päin pimeyttä, kohti valoa
Karkota kaamosmasennus kirkasvalolampulla
Kaamosmasennus voikin olla uupumusta

Uusimmat


Uusi Avainapteekit-lehti on ilmestynyt!
Hae omasi lähimmästä Avainapteekista
tai lue digiversio täältä.

 

 


Lue bloggaajamme Kaijan blogia.

Ristikkovastaukset

Lähetä Avainapteekit-lehden ristikkovastaukset tästä.


Sinustako Avainasiakas?

Avainapteekit tarjoavat avaimet terveytesi ja hyvinvointisi parhaaksi elämän eri tilanteisiin ammattitaidolla ja aidolla sydämellä. Tutustu etuihin ja liity Avainasiakkaaksi!

Liity Avainasiakkaaksi

Lue lisää eduista

Lähin Avainapteekkisi

Tilaa uutiskirje