Hakutermi: Tammikuu 2021


D-vitamiinia kaikille, mutta miten paljon?

13.01.2021 • Kirjoittaja: Kaija-Kristiina Törmä

Kaija,-Maukka,-talvi,web

Helsingin ja Uudenmaan – ja Suomen suurin sairaanhoitopiiri HUS antoi joulukuussa suosituksen normaalioloja isommasta D-vitamiinilisästä riskiryhmille, koska vitamiinin puutoksen yhteydestä vakavaan keuhkoinfektioon on lisääntyvässä määrin tietoa. Riskiryhmiä ovat yli 70-vuotiaat sekä ympärivuotisessa laitoshoidossa olevat ja tummaihoiset aikuiset, joille HUS suosittelee 20 mikrogrammaa D-vitamiinia vuorokaudessa. Jos näihin ryhmiin kuuluvien painoindeksi on yli 30, on päivittäinen D-vitamiinilisäsuositus 50 mikrogrammaa. 
Miksi juuri nämä ihmiset kuuluvat riskiryhmiin? Ikääntyminen ja tumma iho heikentävät selvästi ihon kykyä tuottaa D-vitamiinia auringosta. Lisäksi ikäihmiset oleskelevat paljon sisätiloissa ja pukeutuvat usein ulkonakin peittävästi, jolloin auringon UVB-säteily ei pääse iholle. Ylipainoisilla vain noin puolet saadusta D-vitamiinista imeytyy vereen. Loppu menee rasvaan. (Duodecim Terveyskirjasto)
D-vitamiinilisän tarve ei Suomessa koske vain riskiryhmiä, vaan meitä kaikkia! Aurinkoahan ei näillä leveysasteilla ole nähty aikoihin ja jos se sattuu näyttäytymään, päivä pimenee nopeasti. Ravinnosta D-vitamiinia on vaikea saada, sillä sitä on merkittävästi vain kalassa. D-vitamiinia tosin lisätään nestemäisiin maitovalmisteisiin ja levitettäviin ravintorasvoihin, mutta vitaminoitua maitoa pitäisi juoda joka päivä vähintään puoli litraa. Lisäksi kalaa tulisi syödä ainakin kahdesti viikossa. 

uusi-tuotekuva,WEB

Suosituksen laatineen Valtion ravitsemusneuvottelukunnan on arvosteltu luottavan liikaa siihen, että suomalaiset saavat riittävästi D-vitamiinia ravinnostaan. Lisäksi D-vitamiinilisäsuosituksia pidetään liian alhaisina. Esimerkiksi ravitsemusterapeutti Johanna Kaipiainen sekä naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Hannu Viertola ottivat vastikään kantaa siihen, että HUS:kaan suositukset eivät riitä nostamaan veren seerumin D-vitamiinipitoisuutta 75 nanomooliin litrassa, mitä pidetään vähimmäistasona. Siihen tarvitaan 50-100 mikrogramman päivittäinen D-vitamiinilisä. (HS 28.12.2020)
Totesin sen itse, kun verestäni mitattiin D-vitamiinipitoisuus noin vuosi sitten. Vaikka nautin 50 mikrogramman D-vitamiinilisän päivittäin, tasoni oli vain 75 nanomoolia eli juuri ja juuri riittävä. D-vitamiinin imeytyminen onkin aina yksilöllistä. Jotta osaisimme nauttia nimenomaan meille tarpeellisen määrän D-vitamiinivalmistetta, kannattaa mittauttaa D-vitamiinipitoisuus verikokeella. Itse aion tehdä sen toistamiseen uuden vuoden alkajaisiksi.

Käytän itse apteekin öljypohjaisia D-vitamiinivalmisteita, joista D-vitamiini näyttäisi imeytyvän parhaiten elimistöön. Yksiselitteistä vastausta imeytymisen eroista ei kuitenkaan ole. Tärkeintä on, että muistaa ottaa D-vitamiininsa joka päivä ympäri vuoden!