Hakutermi: 2021


D-vitamiinia kaikille, mutta miten paljon?

13.01.2021 • Kirjoittaja: Kaija-Kristiina Törmä

Kaija,-Maukka,-talvi,web

Helsingin ja Uudenmaan – ja Suomen suurin sairaanhoitopiiri HUS antoi joulukuussa suosituksen normaalioloja isommasta D-vitamiinilisästä riskiryhmille, koska vitamiinin puutoksen yhteydestä vakavaan keuhkoinfektioon on lisääntyvässä määrin tietoa. Riskiryhmiä ovat yli 70-vuotiaat sekä ympärivuotisessa laitoshoidossa olevat ja tummaihoiset aikuiset, joille HUS suosittelee 20 mikrogrammaa D-vitamiinia vuorokaudessa. Jos näihin ryhmiin kuuluvien painoindeksi on yli 30, on päivittäinen D-vitamiinilisäsuositus 50 mikrogrammaa. 
Miksi juuri nämä ihmiset kuuluvat riskiryhmiin? Ikääntyminen ja tumma iho heikentävät selvästi ihon kykyä tuottaa D-vitamiinia auringosta. Lisäksi ikäihmiset oleskelevat paljon sisätiloissa ja pukeutuvat usein ulkonakin peittävästi, jolloin auringon UVB-säteily ei pääse iholle. Ylipainoisilla vain noin puolet saadusta D-vitamiinista imeytyy vereen. Loppu menee rasvaan. (Duodecim Terveyskirjasto)
D-vitamiinilisän tarve ei Suomessa koske vain riskiryhmiä, vaan meitä kaikkia! Aurinkoahan ei näillä leveysasteilla ole nähty aikoihin ja jos se sattuu näyttäytymään, päivä pimenee nopeasti. Ravinnosta D-vitamiinia on vaikea saada, sillä sitä on merkittävästi vain kalassa. D-vitamiinia tosin lisätään nestemäisiin maitovalmisteisiin ja levitettäviin ravintorasvoihin, mutta vitaminoitua maitoa pitäisi juoda joka päivä vähintään puoli litraa. Lisäksi kalaa tulisi syödä ainakin kahdesti viikossa. 

tuotteet,web

Suosituksen laatineen Valtion ravitsemusneuvottelukunnan on arvosteltu luottavan liikaa siihen, että suomalaiset saavat riittävästi D-vitamiinia ravinnostaan. Lisäksi D-vitamiinilisäsuosituksia pidetään liian alhaisina. Esimerkiksi ravitsemusterapeutti Johanna Kaipiainen sekä naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Hannu Viertola ottivat vastikään kantaa siihen, että HUS:kaan suositukset eivät riitä nostamaan veren seerumin D-vitamiinipitoisuutta 75 nanomooliin litrassa, mitä pidetään vähimmäistasona. Siihen tarvitaan 50-100 mikrogramman päivittäinen D-vitamiinilisä. (HS 28.12.2020)
Totesin sen itse, kun verestäni mitattiin D-vitamiinipitoisuus noin vuosi sitten. Vaikka nautin 50 mikrogramman D-vitamiinilisän päivittäin, tasoni oli vain 75 nanomoolia eli juuri ja juuri riittävä. D-vitamiinin imeytyminen onkin aina yksilöllistä. Jotta osaisimme nauttia nimenomaan meille tarpeellisen määrän D-vitamiinivalmistetta, kannattaa mittauttaa D-vitamiinipitoisuus verikokeella. Itse aion tehdä sen toistamiseen uuden vuoden alkajaisiksi.

Käytän itse apteekin öljypohjaisia D-vitamiinivalmisteita, joista D-vitamiini näyttäisi imeytyvän parhaiten elimistöön. Yksiselitteistä vastausta imeytymisen eroista ei kuitenkaan ole. Tärkeintä on, että muistaa ottaa D-vitamiininsa joka päivä ympäri vuoden!