Pelottaako palvelu?

  • Tiskin_takaa_Kirsi Paulamaki

Suomalaisia moititaan huonoiksi asiakaspalvelijoiksi, mutta osaammeko olla palveltavina? Apteekkari Kirsi Paulamäki muistuttaa, että apteekissa palvelu on asiakkaan etu.

Palvelu on asia, joka puhuttaa. Suomalaisia moititaan huonoiksi asiakaspalvelijoiksi, mutta osaammeko olla palveltavina? Jääkö paras valinta tekemättä, koska emme osaa ottaa vastaan asiantuntijan apua?

Asiakaspalvelussa toimiessani olen usein ollut tilanteessa, jossa kysyn, voinko olla avuksi – ja saan kielteisen vastauksen. Asiakas kertoo itse kyllä tietävänsä, mitä tarvitsee. Mutta kuinka moni oikeasti tietää valmisteiden erot ja todellisen tarpeensa?

Asiakas etsii hilseshampoota. Ohjaan hänet oikean hyllyn luo, jolloin hän kertoo pärjäävänsä nyt itse. Hän valitsee lääkkeelliseen valmisteen, vaikka todennäköisesti hänelle oikea tuote olisi ollut kuivan päänahan shampoo. Keskustelu asiakaspalvelijan kanssa olisi ollut hänen etunsa.

Rouva on jalkatuotteiden kohdalla. Kysyn, voinko auttaa. Hän kertoo kynsisienestään ja sanoo, että tietää jo, minkä tuotteen ostaa. Sain hänet kuitenkin kuvailemaan kynttään, ja jopa näyttämään sen, lopputuloksena se, ettei hän ostanut tuotetta. Paksuuntunut, napakkarakenteinen kynsi kun ei ole sienikynsi.

Asiakas tutkailee lääkettä kurkkukipuun, mutta ei halua apua. Valintaa ohjaa tottumus, naapurin suositus tai mainonta. Sopivin tuote jää ehkä valitsematta, sillä valmisteissa on eroja: karkeasti sanoen on eri valmisteet lievään ja eri valmisteet kovaan kurkkukipuun. Kertomalla tarpeensa saa apua tähänkin valintaan.

Apteekeilla on velvollisuus varmistua, niin paljon kuin mahdollista, lääkkeiden oikeasta käytöstä. Laki siis velvoittaa meidät palvelemaan asiakkaita. Se, kuinka joustavasti tuomme tietoa asiakkaidemme parhaaksi, varmasti vaihtelee.

Hyvä palvelu on monen asian summa. Se vaatii riittävää tietoa ja sen soveltamista. On oltava rohkeakin. Huumori on hyvä asia, mutta sen viljely on taitolaji.

Apteekissa on aina saatavilla luotettavaa tietoa ja paikalla on ammattitaitoinen henkilökunta, joka haluaa palvella. Tule siis apteekkiin palveltavaksi.
Apteekin palvelu on palvelu, joka ei maksa asiakkaalle mitään.

Lue lisää Kirsin kolumneja:

Lääkejätettä vuosittain 100 miljoonalla

Omakanta avuksi

Mihin uskot?

Arvostatko hyvää lääkehoitoa?

Uusimmat


Rabeprazol Krka_banner

Avainapteekit-lehti

Avainapteekit-lehden löydät myös Facebookista.


Ristikkovastaukset

Lähetä Avainapteekit-lehden ristikkovastaukset tästä.


Sinustako Avainasiakas?

Avainapteekit tarjoavat avaimet terveytesi ja hyvinvointisi parhaaksi elämän eri tilanteisiin ammattitaidolla ja aidolla sydämellä. Tutustu etuihin ja liity Avainasiakkaaksi!

Liity Avainasiakkaaksi

Lue lisää eduista

Lähin Avainapteekkisi

Tilaa uutiskirje