4 vinkkiä unettomuuteen

  • AA0119_Leeni

Viestintäyrittäjä ja tietokirjailija Leeni Peltonen käytti 25 vuotta unilääkkeitä, kunnes hän oppi hoitamaan unettomuuttaan elintavoilla. Tässä hänen vinkkinsä hyvään uneen.

 1. Tunne itsesi

Minkälainen luonteesi on? Miten suhtaudut stressiin? Mitkä asiat henkilöhistoriassasi vaikuttavat unettomuuteesi? Jos olet esimerkiksi herkkä ihminen, joka vaatii itseltään paljon, olet todennäköisesti muita taipuvaisempi unettomuuteen. Syvennä itsetuntemustasi tarvittaessa ammattilaisen avulla.

2. Löydä unettomuuden syy

Mitä unettomuutesi taustalla todella on? Johtuuko se liian stressaavasta työstä tai parisuhdehuolista? Lähde hoitamaan unettomuutta tämän ongelman ratkaisemisen kautta. Kaikki muut hoidot ovat vain laastareita, jos perussyyhyn ei puututa.

3. Tarkastele elintapojasi

Liikutko tarpeeksi? Palaudutko riittävästi? Oletko liian kuormittunut? Syötkö monipuolisesti ja tarpeeksi paljon? Nukkumista edistää säännöllinen rytmi: mene nukkumaan ja herää samoihin aikoihin joka päivä. Vaali lepotaukoja.

 4. Käytä mittareita harkiten

Kuluttajille suunnatut unimittarit ovat epätarkkoja. Toisaalta ne voivat auttaa oivaltamaan, miten esimerkiksi liikunta ja alkoholi vaikuttavat uneen. Jos unettomuus stressaa, mittareita kannattaa käyttää harkiten.

Uusimmat



Avainapteekit-lehti

Avainapteekit-lehden löydät myös Facebookista.


Ristikkovastaukset

Lähetä Avainapteekit-lehden ristikkovastaukset tästä.


Sinustako Avainasiakas?

Avainapteekit tarjoavat avaimet terveytesi ja hyvinvointisi parhaaksi elämän eri tilanteisiin ammattitaidolla ja aidolla sydämellä. Tutustu etuihin ja liity Avainasiakkaaksi!

Liity Avainasiakkaaksi

Lue lisää eduista

Lähin Avainapteekkisi

Tilaa uutiskirje