Sinkki edistää yleistä vastustuskykyä

  • 0117_sinkki

Hyviä sinkin lähteitä ovat liha, maitotuotteet, täysjyvävilja, siemenet ja pähkinät. Vegaaniruokavalio lisää sinkin tarvetta.

Sinkki on hivenaine, joka osallistuu lukuisten entsyymien toimintaan ja auttaa solujen muodostumisessa. Se on välttämätön normaalille kasvulle ja kehitykselle, auttaa vastustamaan infektioita, edistää yleistä vastustuskykyä sekä pitää yllä oikeaa testosteronin tasoa. Lisäksi sinkki edistää hiusten, kynsien ja ihon hyvinvointia.

Sinkin lähteet

Hyviä sinkin lähteitä ovat liha, äyriäiset, ruotoineen syötävät kalat, maitotuotteet, täysjyvävilja, siemenet ja pähkinät, tumma suklaa ja vihreät vihannekset. Kasvavassa suosiossa oleva vegaaniruokavalio lisää sinkin tarvetta, sillä elimistö ei pysty imeyttämään kasviperäistä sinkkiä yhtä hyvin kuin eläinperäistä.

Suositeltava annostus

Virallinen saantisuositus päivässä on naisilla 7 mg ja miehillä 9 mg, pienillä lapsilla 5–7 mg ja 10–17-vuotiailla 9–11 mg. Tarvetta lisäävät myös muun muassa imetys, raskaus fyysinen työ tai treenaaminen, krooniset tautitilat ja leikkauksesta tai palovammoista toipuminen.

Lähteet: ravitsemusneuvottelukunta.fi ja sinkki.com

Uusimmat



Avainapteekit-lehti

Avainapteekit-lehden löydät myös Facebookista.


Ristikkovastaukset

Lähetä Avainapteekit-lehden ristikkovastaukset tästä.


Sinustako Avainasiakas?

Avainapteekit tarjoavat avaimet terveytesi ja hyvinvointisi parhaaksi elämän eri tilanteisiin ammattitaidolla ja aidolla sydämellä. Tutustu etuihin ja liity Avainasiakkaaksi!

Liity Avainasiakkaaksi

Lue lisää eduista

Lähin Avainapteekkisi

Tilaa uutiskirje