Lapsen paino-ongelma on koko perheen asia

lapsen_ylipaino_artikkeli

Vanhemmat voivat auttaa monin käytännön keinoin ylipainoista tai selvästi lihavaa lastaan laihduttamaan.  

  1. Pidä huolta ruokarytmeistä. Varsin usein yhtenä syynä lapsen paino-ongelmiin on se, että perheessä ei ole selkeää ruokarytmiä. Tällöin lapsi saattaa syödä päivän mittaan esimerkiksi useita erilaisia makeita ja paljon energiaa tarjoavia välipaloja, mutta varsinaiset ateriat unohtuvat. ”Kannattaa huolehtia siitä, että lapsi syö aina kunnon aamiaisen, lounaan ja päivällisen, jotta isoille välipaloille ei ole niin suurta tarvetta. Tärkeää on myös aikuisten antama oma esimerkki”, Tommi Vasankari muistuttaa.
  2. Aterioiden laatu kuntoon. Myös itse aterioiden laadussa voi olla parantamisen varaa. Huolehdi, että lautasella on aina kasviksia tai vihanneksia ja että ravinnossa on riittävästi kuituja. Vältä energiatiheitä ruokia eli ennen kaikkea turhaa rasvaa, sokeria sekä valkoisia viljatuotteita.
  3. Juomat tehotarkkailuun. Hyvin suuri osa lapsen päivän mittaan saamasta energiasta voi kertyä erilaisista makeista virvoitusjuomista. Vähennä lapsen limsojen ja mehujen käyttöä ja pyri löytämään niiden tilalle terveellisempiä vaihtoehtoja.
  4. Matkoilta hyötyliikuntaa. Huolehdi, että lapsi kulkee kouluun, kavereiden luo ja harrastuksiin kävellen tai pyörällä. Kaikki mahdollinen hyötyliikunta on myös lapselle tarpeen.
  5. Auta löytämään mukava liikuntaharrastus. Se tavallinen tarina on, että selvästi ylipainoinen lapsi välttelee liikuntaharrastuksia. Koulun liikuntatunneiltakin on saattanut kertyä traumaattisia kokemuksia. – lihava ja kömpelö valitaan yleensä viimeiseksi joukkueeseen. Tällöin olisi tärkeää löytää sellainen liikuntaharrastus, joka tuntuu lapsesta itsestä mukavalta ja joka tarjoaa onnistumisen tunteita.
    Lajin etsimisessä kannattaa käyttää mielikuvitusta. Esimerkiksi liikunta vedessä voi olla hauskaa, ja se rasittaa vähemmän myös ylipainoisen lapsen niveliä. Myös joissakin kamppailulajeissa pyöreydestä ja massasta voi olla jopa etua.

Neuvot antoi tutkimusprofessori, lääkäri Tommi Vasankari UKK-instituutista.

1.2.2011

Hallitse painoa, älä laihduta

Lisätietoja aiheesta muualla

Lihavuus lapsella

Lihavuus lapsilla

Uusimmat



Avainapteekit-lehti

Avainapteekit-lehden löydät myös Facebookista.


Ristikkovastaukset

Lähetä Avainapteekit-lehden ristikkovastaukset tästä.


Sinustako Avainasiakas?

Avainapteekit tarjoavat avaimet terveytesi ja hyvinvointisi parhaaksi elämän eri tilanteisiin ammattitaidolla ja aidolla sydämellä. Tutustu etuihin ja liity Avainasiakkaaksi!

Liity Avainasiakkaaksi

Lue lisää eduista

Lähin Avainapteekkisi

Tilaa uutiskirje