Kaalissa runsaasti terveyshyötyjä

  • AA0319_Kaali

Rapealehtinen kerä- eli valkokaali on edullista ja monikäyttöistä lähiruokaa. Kesän kaunis terveyspommi sisältää runsaasti elimistölle tärkeitä vitamiineja,  kivennäisaineita ja rautaa.

Perinteikäs ruoka

Kaalia voi keittiössä käyttää monella eri tavalla. Euroopassa keräkaalia on viljelty syötäväksi jo 2 500 vuotta. Kaalilla on ollut tärkeä rooli myös suomalaisten proteiinin saannissa.

Kesän nuori keräkaali on maukas salaatissa. Se myös kypsyy nopeasti grillissä paahtamalla. Syyskaali kiedotaan herkullisiksi kääryleiksi. Talvikaali maistuu mehe­vänä keittona, laatikkona, patana tai piirakkana.

Runsaasti terveyshyötyjä

Keräkaalissa on paljon C-, K-vitamiinia, A-vitamiinin esiastetta beetakaroteenia ja folaattia. 150 grammassa kaalia on yhtä paljon C-vitamiinia kuin puolikkaassa appelsiinissa. Kaalissa on myös kalsiumia, kaliumia, rautaa ja seleeniä. Kaali pitää vatsan kylläisenä pitkään sisältämiensä kuitujen ansiosta. Kuidut huolehtivat veren kolesterolitasosta ja suoliston toiminnasta. Vesipitoisuutensa ansiosta kaali on kevyttä syötävää.

Trendikkäitä kaaliruokia ovat amerikkalainen coleslaw ja curtido eli salvadorilainen hapatettu kaalisalaatti.

Meirami, hunaja, valkosipuli ja mustapippuri toimivat kaaliruokien mausteina.

AA0319_Kaali2

Tiesitkö, että kaali sisältää hyvin K-vitamiinia? 

Kaali lautasella

Kaalia ei kannata karttaa, vaikka vatsa olisi oikuttelevampaa sorttia. Herkkävatsaiselle sopii esimerkiksi hapankaali. Hapattaminen on herkullinen ja vatsalle lempeä tapa valmistaa kaalia.

Yhdessä ruokavaliosta saatavan kuidun kanssa hapankaalin maitohappobakteerit parantavat suoliston hyvien bakteerien elinoloja. Tämä tekee hyvää elimistön vastustuskyvylle.

100 grammaa sisältää:

  • Kalsium 42 mg. Maitotuotteita välttelevälle lehtikaali on oiva kalsiumin lähde.
  • Sulforafaani 90 mg. Kaalikasvien syömisen on osoitettu mahdollisesti alentavan syöpäriskiä.
  • Kuitu 2,1 g. Kuitu auttaa ruoansulatusongelmissa ja lisää kylläisyyden tunnetta.
  • K-vitamiini 60 µg. Kaalin sisältämä K-vitamiini on hyväksi aivojen toiminnalle ja keskittymiskyvylle.
AA0319_Kaali3

Keräkaali peittoaa kiinankaalin C-vitamiinissa ja kalsiumissa.

Uusimmat



Avainapteekit-lehti

Avainapteekit-lehden löydät myös Facebookista.


Ristikkovastaukset

Lähetä Avainapteekit-lehden ristikkovastaukset tästä.


Sinustako Avainasiakas?

Avainapteekit tarjoavat avaimet terveytesi ja hyvinvointisi parhaaksi elämän eri tilanteisiin ammattitaidolla ja aidolla sydämellä. Tutustu etuihin ja liity Avainasiakkaaksi!

Liity Avainasiakkaaksi

Lue lisää eduista

Lähin Avainapteekkisi

Tilaa uutiskirje