5 keinoa palautua

  • AA0618_tropit_levata

Keho ilmoittaa, kun olet ylirasittunut, jos vain osaat kuunnella sen viestejä. Palautuminen onnistuu kotikonstein, eivätkä ne ole vaikeita. Tärkeintä on sallia itselleen pysähtyminen.

Osaatko sinä palautumisen taidot? Niiden avulla voit vähentää stressiä ja lisätä hyvinvointiasi. Kaisa Jaakkola on omistanut kirjansa Palaudu & vahvistu (Tammi 2018) kaikille väsyneille. Unen, ravinnon, liikunnan ja ihmissuhteiden lisäksi on tärkeä oppia rauhoittumaan ja tunnistamaan omia ajatuksia, tunteita ja kehon tuntemuksia.
Kun ihminen palautuu, hänen fyysiset ja psyykkiset voimavaransa palaavat stressiä ja kuormitusta edeltävälle tasolle. Moni ei välttämättä tunnista sitä, että myös positiivinen kuormitus vaatii palautumista.
Kirjaan on kerätty myös palauttavia harjoituksia rentoumisesta joogaan ja luontomeditaatioon. Kirja kehottaa kokeilemaan itselle mieluisia luovia harrastuksia. Niitä voi löytää muistelemalla, mistä nautti ollessaan lapsi. Toinen hyvä idea on palautumispäivä, eli päivä, jolloin ei saa tehdä yhtään mitään hyödyllistä!
Kannattaa opetella myös pieniä, helppoja palautumiskeinoja, kuten hengityksen huomioimista arjen eri tilanteissa. Arjessa jaksamiseen auttaa myös hyväksyvä, tietoinen läsnäolo sekä vahvistavat ajatusmallit.
Kirjan tekijä on koulutukseltaan diplomi-insinööri. Hän on kirjoittanut useita suosittuja tietokirjoja myös hyvinvoinnista ja hormonien vaikutuksesta terveyteen.

Uusimmat



Apoteekki-lehti

Apoteekki-lehden löydät myös Facebookista.


Ristikkovastaukset

Lähetä Apoteekki-lehden ristikkovastaukset tästä.


Sinustako avainasiakas?

Avainapteekit tarjoavat avaimet terveytesi ja hyvinvointisi parhaaksi elämän eri tilanteisiin ammattitaidolla ja aidolla sydämellä. Tutustu etuihin ja liity avainasiakkaaksi!

Liity avainasiakkaaksi

Lue lisää eduista

Lähin Avainapteekkisi

Tilaa uutiskirje