Tehoja HIIT:in avulla

tehoja

Kovatehoinen HIIT (High Intensity Interval Training) -intervalliharjoittelu sopii kiireiselle. Myös laihduttaja ihastuu treeniin, joka kiihdyttää aineenvaihduntaa liikunnan jälkeenkin tuntien ajaksi. 

HIIT saa aikaan vastaavia hyviä terveysmuutoksia kuin pitkäkestoinen liikunta, mutta lyhyemmässä ajassa.

Akatemiatutkija Kari Kalliokoski Turun yliopistosta kertoo, miten testiryhmä harrasti kahdessa viikossa yhteensä kuusi kertaa kuntopyöräilyä. Treenatessa toistettiin neljästä kuuteen kertaan 30 sekunnin mittaisia, maksiminopeudella tehtyjä pyrähdyksiä. Välissä pidettiin neljän minuutin tauko. 

Testattavien lihaskunto ja hapenottokyky paranivat. Vaarallisen sisäelinrasvan määrä väheni, sokeriaineenvaihdunta tehostui ja veren kolesteroliarvot kohentuivat, ero ryhmän aiempiin tuloksiin oli jopa kymmeniä prosentteja. 

Jos et ole aiemmin liikkunut paljon, aloita intervalliharjoittelu kävellen. Juokse sitten yksi lyhtypylväiden väli ja palauttele kävellen seuraava. Kuntoilijalle hyvä tahti on minuutin veto, minuutin palauttelu. Vedoissa vauhdin tulee vastata Cooperin testin vauhtia. Palauttelu on puolestaan hidasvauhtista kävelyä. Tee ensin yhdellä harjoituskerralla viisi toistoa. Kasvata määrä vähitellen kuuteen. Muista myös alku- ja loppuverryttely. Edistyttyäsi voit vaihdella vetojen pituutta ja tehoa.

Uusimmat



Avainapteekit-lehti

Avainapteekit-lehden löydät myös Facebookista.


Ristikkovastaukset

Lähetä Avainapteekit-lehden ristikkovastaukset tästä.


Sinustako Avainasiakas?

Avainapteekit tarjoavat avaimet terveytesi ja hyvinvointisi parhaaksi elämän eri tilanteisiin ammattitaidolla ja aidolla sydämellä. Tutustu etuihin ja liity Avainasiakkaaksi!

Liity Avainasiakkaaksi

Lue lisää eduista

Lähin Avainapteekkisi

Tilaa uutiskirje