Kasvissyöjän vitamiinit

  • apteekin hyllyltä

Perheemme teini on siirtynyt kasvissyöjäksi. Hän syö myös kalaa ja jonkin verran maitotuotteita. Saako hän tarpeeksi monipuolisesti vitamiineja, kun ruokavalio jonkin verran yksipuolistuu?

Teini-ikäisenne ruokavalio on varsin terveellinen. Monipuolinen kasvisruoka täydennettynä kalalla ja maitotuotteilla on todennäköisesti riittävä turvaamaan ravintoaineiden saannin. Kalasta ja maitovalmisteista saa D-vitamiinia, mutta kannattaa varmistaa, että saanti on suositusten mukaisesti 10 mikrogrammaa päivässä. 

Kyseisellä ruokavaliolla saattaa puutetta kuitenkin syntyä B12-vitamiinista, jota saadaan vain eläinperäisestä ravinnosta. Eniten sitä on lihassa ja maksassa, vähemmän kalassa ja maitovalmisteissa. Näin ollen kasvispainotteista ruokavaliota noudattavalla B12-vitamiinin saanti saattaa olla riittämätöntä.

Elimistö tarvitsee B12-vitamiinia muun muassa verisolujen muodostumiseen ja hermosolujen normaaliin toimintaan. B12-vitamiinin puute voi aiheuttaa niin sanottua megaloplastista anemiaa, jossa punasolut ovat epänormaalin suuria ja hermoston oireita, esimerkiksi lihasheikkoutta ja tuntohäiriöitä.

Nuorella B12-vitamiini yleensä imeytyy suolistosta hyvin, joten sen puutosta voidaan turvallisesti ehkäistä ja hoitaa ilman reseptiä saatavilla tablettivalmisteilla. Kasvispainotteista ruokavaliota noudattavalle tämä olisi suositeltavaa.

Täsmätuote:

Bethover B12, 1 mg -purutabl., 100 kpl, 23,20 e (725 e/kg)

Asiantuntijana farmaseutti Elina Helkamäki-Tammelin Saarijärven apteekista.

Uusimmat



Avainapteekit-lehti

Avainapteekit-lehden löydät myös Facebookista.


Ristikkovastaukset

Lähetä Avainapteekit-lehden ristikkovastaukset tästä.


Sinustako Avainasiakas?

Avainapteekit tarjoavat avaimet terveytesi ja hyvinvointisi parhaaksi elämän eri tilanteisiin ammattitaidolla ja aidolla sydämellä. Tutustu etuihin ja liity Avainasiakkaaksi!

Liity Avainasiakkaaksi

Lue lisää eduista

Lähin Avainapteekkisi

Tilaa uutiskirje