Ehkäise nivelrikko ennalta

nivelrikko_artikkeli

Nivelet kannattaa pitää vetreinä, niiden liikealueet laajoina ja niveltä ympäröivät lihakset vahvoina. 

Huolehdi nivelistäsi

  1. Nauti viisi vihannes- ja hedelmäannosta päivässä.
  2. Syö usein kalaa, kanaa ja kalkkunaa, harvemmin nautaa tai porsasta.
  3. Syö runsaskuituista täysjyväviljaa.
  4. Suosi kylmäpuristettuja kasviöljyjä,
  5. Vähennä eläinperäisen rasvan käyttöä.
  6. Vähennä sokerin ja suolan, kahvin ja alkoholin käyttöä.
  7. Juo vettä 1,5–3 litraa vuorokaudessa.

Nivelrikko on maailman yleisin nivelsairaus. Siinä nivelpintoja päällystävä rusto vaurioituu eikä enää parane ennalleen.

Nivelrikon perimmäistä syytä ei tiedetä, joten tarkkaa ennalta ehkäisevää hoitoa ei ole.

”Vahvat reisilihakset ovat polvi- ja lonkkanivelvaivojen parasta ennaltaehkäisyä. Kun lihaksissa on voimaa, pärjää huonollakin nivelellä pidempään. Paino on hyvä pitää kurissa. Jo viiden kilon laihtuminen puolittaa polvinivelrikkoriskin naisilla”, dosentti Olavi Airaksinen Kuopion yliopistollisesta keskussairaalasta sanoo.

Lempeä liikunta

Nivelystävällisiä lajeja ovat esimerkiksi pyöräily, uinti, hiihto, kävely ja vesijuoksu. Sen sijaan extreme- ja kontaktilajeja kannattaa välttää.

Yli kolmekymppisen nivelkierukan tai eturistisiteen vammat ennakoivat polvien nivelvaivoja myöhemmällä iällä. Silloin on fiksua siirtyä lajeihin, joissa vammariski on pieni.

”Kovalla treenillä ja kivulla on turha rääkätä itseään. Väitöskirjatutkimuksen mukaan kunto ei kohene, jos harjoitus tuottaa kovaa kipua. Keho keskittää voimat itsensä suojeluun eikä kunnon kohottamiseen. Jos nivel ärtyy treenissä, lepo on paikallaan, kunnes kipua ei enää tunnu. Sitten voi taas aloittaa liikunnan varovasti.”

Riittävä kivunhoito ja ravintolisät

Nivelrikon hyvään hoitoon kuuluu riittävä kivunhoito, liikunta, toimintakyvyn ylläpito ja sopivat lääkkeet.

Lieviä kipuja voi hoitaa apteekin ravintolisillä. Hyviä käyttökokemuksia on muun muassa inkivääri-,avokado-soija-, hainrusto- ja vihersimpukkauutteista.

Myös C-, D- ja B-vitamiinin riittävä saanti kannattaa varmistaa. Asian voi tarkistaa apteekkihenkilökunnan kanssa, ellei lääkäriin ole muuten asiaa.

”Ärtynyttä ja turvonnutta niveltä voi hoitaa kylmäpaketilla ja kohoasennolla. Kylmää voi pitää ärtyneen nivelen päällä viisi minuuttia kerrallaan, useita kertoja päivässä. Peruskipulääkkeeksi suositellaan parasetamolia, joko suun kautta tai paikallisesti lääkevoiteena.”

Lääkärin vastaanotolle

Jos kipuilu alkaa häiritä normaalielämää, liikkumista ja yöunta, oireilu jatkuu viikosta toiseen, eivätkä kotikonstit auta, kannattaa mennä lääkäriin.

”Nivelrikon oireita voidaan lievittää glukosamiinisulfaattivalmisteilla”, Airaksinen kertoo.

”Keinonivel vie kivun pois pitkäksi aikaa."

Koska sairauden syytä ei tiedetä, tarkkaa ennalta ehkäisevää hoitoakaan ei ole.

Nivelrikon oireet

  • Tyypillinen oire on jomottava, paikallinen kipu, joka lievittyy levossa mutta pahenee liikkuessa.
  • Kipuileva nivel voi olla aamulla hetken aikaa jäykkä.
  • Kipuileva nivel voi olla arka ja turvonnut.
  • Sorminiveliin voi tulla lisäksi kyhmyjä.
  • Pidemmälle edennyt rikko voi kipuilla jatkuvasti, myös levossa.
  • Aikaa myöten nivelen liikkuvuus heikkenee.

Nivelrikon vaaratekijät

  • Nivelrikon perimmäistä syytä ei tiedetä.
  • Ikääntyminen, perimä ja ylipaino ovat osasyitä.
  • Myös nivelvammat, nivelten virheasennot, liian raskas liikunta tai työ ovat nivelrikon vaaratekijöitä. 

2.10.2010

Lisätietoa aiheesta muualla

Nivelrikko

Tuki- ja liikuntaelinten sairaudet

Nivelrikko ja nivelreuma - likuntaohje

Uusimmat



Avainapteekit-lehti

Avainapteekit-lehden löydät myös Facebookista.


Ristikkovastaukset

Lähetä Avainapteekit-lehden ristikkovastaukset tästä.


Sinustako Avainasiakas?

Avainapteekit tarjoavat avaimet terveytesi ja hyvinvointisi parhaaksi elämän eri tilanteisiin ammattitaidolla ja aidolla sydämellä. Tutustu etuihin ja liity Avainasiakkaaksi!

Liity Avainasiakkaaksi

Lue lisää eduista

Lähin Avainapteekkisi

Tilaa uutiskirje