Vesiliikunnan iloa

  • AA0218_teema_1

Vesi on aina kannatellut ja lohduttanut minua, sanoo Kadri Forsström. Lue Kadrin vinkit vesiliikuntaan!

Kadri Forsströmin mielestä paras tapa kokea vesi on pulahdus mereen ilman rihmankiertämää.

– Rakastan vesituntumaa iholla. Mitä suolaisempi vesi, sitä suurempi noste. Esimerkiksi Välimeressä huonokin uimari etenee sukkelasti, hän tunnelmoi.

Kadri jakaa vesiliikunnan ilosanomaa silmät tuikkien. Meriveden sijasta hänet löytää kuitenkin useimmiten uimahallista, uimapuku tai märkäpuku päällä.

49-vuotias Kadri on personal trainer eli liikunnan omavalmentaja. Hän ohjaa liikkujia usein juuri uimahallilla – tai treenaa siellä itse triathlon-kisoja varten.

Erilaiset välineet tuovat tämän vesipedon harjoituksiin toivottua vaihtelua.

– Olisi tappavan tylsää kauhoa kilsa kaakeleita tuijotellen. Etukäteen suunnitellut vedot ja tekniikkaharjoitukset ovat haastavia ja kehittävät taitoja nopeasti, hän sanoo.

Nytkin Kadri kasaa altaan päätyyn Ikea-kassillisen tavaraa: jalkojen väliin asetettavat pullarit, käsiin sujautettavat lättärit, räpylät ja snorkkelin. Välineitä vaihtelemalla voi hioa tarkasti käsivetoja, potkuja, uintivoimaa tai hengitystä; yhtä asiaa kerrallaan.

– Mitä sujuvampaa uiminen on, sitä paremmin altaassa viihtyy, Kadri summaa.

Selätä vesikammo

Yllättävän monia suomalaisia vaivaa suoranainen vesikammo. Siihen Kadrikin usein törmää työssään ohjatessaan uintitekniikkakursseja aikuisille ja lapsille. Onneksi pelon voi selättää. Ensimmäiseksi kannattaa tehdä altaaseen meno yhtä arkiseksi kuin bussiin astuminen. Älä siis viivyttele kuumassa suihkussa tai saunassa, sillä se voi saada vilakkaan, noin 27-asteiseen veteen laskeutumisesta hankalaa.

– Pähkäily pois ja määrätietoisesti askel kerrallaan altaaseen. Keho lämpenee jo yhden altaanmitan juoksemisen tai uimisen aikana. Vilukissat voivat käyttää myös märkäpukua. Ja uimalakki päähän, sillä kymmenen prosenttia lämmöstä haihtuu pään kautta.

Vesiliikunnan oppii vain vedessä. Esimerkiksi parinkymmenen minuutin pituiset aamu-uinnit pari, kolme kertaa viikossa totuttavat allasliikuntaan hyvin.

Uimataitoa voi harjoitella myös hallin terapia-altaassa lötköpötkön kanssa. Siellä veden lempeys ja siinä liikkumisen riemu löytyvät kiireettä. Kadri Forsström suosittelee tarkistamaan hallien ilmoitustaulut tai kysymään uimavalvojalta, millaisia tekniikkakursseja ja vesiliikuntamahdollisuuksia omassa kotihallissa järjestetään.

Ryhmässä liikkuminen on monista hauskaa, myös vedessä. Esimerkiksi hydrobic ja spinning ovat veden tuoman vastuksen ansiosta tehokkaita treenejä.

Vesiliikunta sopii kaikille

Saarenmaalla Virossa lapsuutensa asunut Kadri oppi itse uimaan jo 4-vuotiaana. Lapsena hän polski meressä alkukeväästä pitkälle syksyyn. Vettä pitää hänen mielestään ajatella ystävänä, ei vihollisena.

– Veden kanssa ei voi taistella, sillä se voittaa aina. Uintitekniikan hiomisessa auttaa mielikuvaharjoittelu: kuvittele uivasi pienen putken läpi, älä lillu löysänä makkarana.

Vesi tukee ja kannattaa jopa niin paljon, että aikuinen painaa vedessä vain noin neljä kiloa. Siksi vesiliikunta sopii erityisesti huonokuntoisille, ylipainoisille, nivelongelmaisille ja kuntoutujille.

Vesivyön ansiosta vartalo on pystyasennossa. Vesikävelijän tai -juoksijan pitää talloa vettä kunnolla sekä jaloilla että käsillä.

– Jopa ilman vyötä voi juosta, kunhan ote vedestä ja skullaus eli vesipoljenta ovat priimaa. Vesipalloilijat taitavat tämän homman, Kadri sanoo.

Kaikki aktiiviliikkujat saavat uimahallista paitsi vaihtelua treeneihinsä, niin myös mahdollisuuden palauttavaan harjoitukseen. Kadri huomauttaa, että uimahallikäynti kerta viikkoon ei laihduta. Kun 70-kiloinen ui rennosti tunnin verran, hän kuluttaa suunnilleen yhtä paljon kuin kevyellä kävelyllä.

On vaikea uskoa, että sporttinen Kadri on itse ollut lapsena reilusti ylipainoinen.

– Painoin 12-vuotiaana saman verran kuin nyt. En ikinä pärjännyt liikuntatunneilla, mutta uiminen lohdutti ja ilahdutti.

Nykyään liikunta on Kadrin työ ja myös harrastus. Hän liikuttaa ihmisiä altaassa vähintään yhden työpäivän viikossa ja on muutenkin aktiivinen.

Lisäksi triathlonia harrastava, täysmatkankin eli 3,8 kilometrin uinnin, 180 kilometrin pyöräilyn ja 42,2 kilometrin juoksun kisannut nainen treenaa noin kahdeksan tuntia viikossa. Silti hän joutuu miettimään, mitä suuhunsa panee: muuten suklaiden ja sipsien himot pääsisivät valloilleen.

– Uimisen jälkeen iske aika järkky nälkä. Siihen kannattaa varautua vaikka banaanilla, ettei vetäise kahvilassa triplamunkkeja, hän sanoo.

Liiku vedessä monipuolisesti

Uidessa mieli lepää. Altaassa Kadri Forsströmkin nollaa päätään. Hän tuntee kiitollisuutta uranvaihdostaan. Harppaus ravintolapäällikön töistä liikunta-alan ammattilaiseksi ja triathlonistiksi kymmenen vuotta sitten kannatti.

– Onneksi ajattelin 40-vuotissynttäreilläni, että kaikki on vielä edessä. Niin onkin, edelleen, hän hymyilee.

Työssään liikunnanohjaajana ja PT:nä Kadri kannustaa ihmisiä löytämään oman lajinsa. Kun liikkuminen on miellyttävää, sitä tulee tehtyä säännöllisesti.

Kiireisille hän vinkkaa uimahallien kuntosaleista. Hyvä idea on tehdä ensin uintia tukevia liikkeitä, kuten avustettuja leuanvetoja ja kyykkyjä vapailla painoilla ja uida sitten päälle noin 400 metriä vaihtelevilla tekniikoilla.

Erityisesti keskivartalon voimasta on vedessä mittava apu.

– Vartalon core on voimapesä, johon jalat ja kädet kytketään. Siitä syntyy vauhti. Halleista löytyy jumppamattoja, joilla voi tehdä allastreenin päätteeksi vielä viiden minuutin kiertoharjoittelun muutamalla vatsa- ja selkälihasliikkeellä, Kadri neuvoo.

Todellista mielen terapiaa on luonnonvesissä liikkuminen. Kadri suosittelee maisemien katselun ohella keskittymään tarpeeksi vaihtelevaan treeniin.

– Puolen tunnin vesijuoksu laiturin läheisyydessä ennen mökkisaunaa on lomallakin mainio rutiini. Välillä voi pikajuosta, välillä tampata vettä rauhallisemmin, välillä edetä tikkujaloin.

Tiheä ja monipuolinen vesiliikunta erilaissa vesissä on paras keino valjastaa vedestä itselleen rauhoittava ja terveyttä edistävä ystävä.

Lue lisää: 

Ui ja vesijuokse uimahallissa, tekniikka haltuun!

Uusimmat



Apoteekki-lehti

Apoteekki-lehden löydät myös Facebookista.


Ristikkovastaukset

Lähetä Apoteekki-lehden ristikkovastaukset tästä.


Sinustako avainasiakas?

Avainapteekit tarjoavat avaimet terveytesi ja hyvinvointisi parhaaksi elämän eri tilanteisiin ammattitaidolla ja aidolla sydämellä. Tutustu etuihin ja liity avainasiakkaaksi!

Liity avainasiakkaaksi

Lue lisää eduista

Lähin Avainapteekkisi

Tilaa uutiskirje