Näitä eri vitamiineja tarvitset

vitamiinit-aakkoset

Kehosi tarvitsee kolmeatoista vitamiinia. Mitä nämä vitamiinit ovat ja miksi ne ovat hyödyllisiä? Lue Avainapteekkien kokoamat vitamiiniaakkoset.

A-vitamiini

  • A-vitamiini on tärkeä näölle, luustolle ja vastustuskyvylle.
  • Saat sitä oransseista ja tummanvihreistä kasviksista, kuten porkkanoista, sekä maksasta, maidosta ja keltuaisesta.

 B-vitamiinit

  • B-vitamiineja on useita, minkä vuoksi niiden kirjaintunnukseen on liitetty numero.
  • B-vitamiineilla on myös nimet, joiden mukaan ne tästä jutusta löytyvät: foolihappo, kobalamiini, niasiini, pyridoksiini, pantoteenihappo, riboflaviini ja tiamiini.

C-vitamiini

  • C-vitamiinin hyväätekevä lista on pitkä: Se esimerkiksi edistää kasvua, luuston ja veren muodostusta, raudan imeytymistä ja haavojen paranemista.
  • Saat C-vitamiinia kasviksista, hedelmistä, marjoista ja perunasta.

D-vitamiini

  • D-vitamiinin tärkein tehtävä on edistää kalsiumin imeytymistä.
  • Saat D-vitamiinia kalaöljystä ja rasvaisesta kalasta, kananmunasta, sienistä ja maidosta.
  • Aurinko saa ihon tuottamaan D-vitamiinia, mutta Suomessa se ei riitä. Siksi D-vitamiinilisä on tarpeen aikuisille lokakuusta maaliskuuhun sekä ympäri vuoden lapsille, yli 60-vuotiaille, raskaana oleville ja imettäville.
  • Valitse tehokas D3-vitamiini ja tarkista oikea annostus apteekistasi.

E-vitamiini

  • E-vitamiini on antioksidantti ja parantaa vastustuskykyä. Se saattaa myös ehkäistä pahan kolesterolin muodostumista.
  • Saat E-vitamiinia täysjyväviljasta ja kasviöljyistä.

Foolihappo

  • Foolihappo, B9, M-vitamiini: tärkeällä vitamiinilla on monta nimeä. Foolihappo vaikuttaa muun muassa punaisten verisolujen lisääntymiseen sekä limakalvojen ja luuytimen toimintaan.
  • Foolihappoa saat esimerkiksi kasviksista, hedelmistä, marjoista ja täysjyväviljasta. Muista ainakin kukkakaali, lehtikaali, palkokasvit, mustikat ja soija sekä keltuainen ja maksa.
  • Toimiakseen elimistössä foolihappo tarvitsee B12-vitamiinia.

H-vitamiini

  • H-vitamiini eli biotiini tai B7-vitamiini on tärkeä rasvahappojen aineenvaihdunnassa.
  • Sitä saat esimerkiksi lihasta, maksasta, maidosta, kananmunasta ja kaurasta. Suurin osa tarvitusta H-vitamiinista syntyy kuitenkin suolistossa.

Kobalamiini

  • B12-vitamiini eli kobalamiini on tärkeä verisolujen muodostumiselle.
  • Saat sitä lihasta, kalasta, maksasta ja maidosta – mutta myös maitohappokäymisellä hapatetuista kasviksista.
  • Vegaani voi kärsiä B12:n puutteesta, vaikka tavallisemmin puutoksen syy on imeytymishäiriö.
  • B12-vitamiini ja foolihappo toimivat yhdessä: B12-vitamiinia tarvitaan foolihapon muuttamiseksi elimistössä toimivaan muotoon.

K-vitamiini

  • K-vitamiini eli menadioni on tärkeä veren hyytymiselle.
  • Sitä saat esimerkiksi kaaleista, pinaatista, kasviöljyistä ja maksasta. Suurin osa tarvitusta K-vitamiinista syntyy kuitenkin suolistossa.

Niasiini

  • B3-vitamiini eli niasiini vaikuttaa hiilihydraattien, proteiinien ja rasvojen aineenvaihduntaan.
  • Saat sitä esimerkiksi lihasta, kalasta, maksasta, maidosta, kananmunasta ja täysjyväviljasta.

Pantoteenihappo

  • B5-vitamiini eli pantoteenihappo vaikuttaa muun muassa energia-aineenvaihduntaan ja ihoon.

Pyridoksiini

  • B6-vitamiini eli pyridoksiini vaikuttaa verisolujen muodostukseen ja vastustuskykyyn, säätelee sokeriaineenvaihduntaa ja on tärkeä aivoille, hermostolle ja lihaksille.

Riboflaviini

  • B2-vitamiini eli riboflaviini on tärkeä muun muassa energiantuotannolle.
  • Saat sitä maidosta, lihasta ja täysjyväviljasta.

Tiamiini

  • B1-vitamiini eli tiamiini on tärkeä hermostolle sekä hiilihydraattien ja rasvahappojen aineenvaihdunnalle.
  • Saat sitä esimerkiksi täysjyväviljasta, maidosta, sianlihasta ja pavuista.

Asiantuntijoina on haastateltu THL:n erikoistutkijaa Marja-Leena Ovaskaista ja Eviran ylitarkastajaa Marjo Misikangasta. Muut lähteet Duodecimin Terveyskirjasto, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Valtion ravitsemusneuvottelukunta ja Elintarvikkeiden koostumustietopankki Fineli.

Päivitetty 3.9.2012

 Odottava äiti, muista nämä vitamiinit!

4 syytä syödä D-vitamiinia

Lisää kauneutta vitamiineista

Peili ei paljasta vitamiininpuutosta

Lisätietoa aiheesta muualla

Vitamiinit ja kivennäinaineet

B12-vitamiinin tai foolihapon puutos

Terveellinen ravinto

Uusimmat


Apoteekki-lehti


Kysy Kaisalta ruoasta

0114_ravitsemusterapeutti_310x234

Ravitsemusterapeutti Kaisa Pulkkinen ryhtyy vastaamaan lukijoiden ravitsemusaiheisiin kysymyksiin. Lähetä kysymyksesi Kaisalle osoitteeseen: apoteekki@dialogi.fi


Ristikkovastaukset

Lähetä Apoteekki-lehden ristikkovastaukset tästä.


Sinustako avainasiakas?

Avainapteekit tarjoavat avaimet terveytesi ja hyvinvointisi parhaaksi elämän eri tilanteisiin ammattitaidolla ja aidolla sydämellä. Tutustu etuihin ja liity avainasiakkaaksi!

Liity avainasiakkaaksi

Lue lisää eduista

Lähin Avainapteekkisi

Tilaa uutiskirje