Monipuolinen ruokavalio takaan kromin saannin

  • kromi

Kromi liittyy hiilihydraattien ja rasvojen aineenvaihduntaan. Ei ole tieteellistä näyttöä, että se hillitsisi makeanhimoa.

Kromi liittyy hiilihydraattien ja rasvojen aineenvaihduntaan. Sen tehtäviä ovat esimerkiksi seerumin kolesterolitason ja virtsan sokeripitoisuuden säätely, hengitykseen liittyvä solujen hiilidioksidituotannon lisääminen ja hermosolujen toiminnan säätely. Kromia tarvitaan magnesiumin ohella maksan fosfo-glukomutaasi-entsyymin toimintaa varten. Kyseinen entsyymi on tarpeen sokeriaineenvaihdunnassa. Kromia ja sen yhteyttä diabetekseen on tutkittu. Tähän liittyen kromin sanotaan hillitsevän makeanhimoa. Tieteellistä näyttöä tästä ei ole.

Kromin lähteet:

Monipuolinen ruokavalio takaa yleensä varsin hyvin kromin saannin. Hyviä kromin lähteitä ovat vasikan maksa, maapähkinät, viinirypäleet, vehnänalkiot ja hiiva.

Kromin tarve:

Yli 7-vuotiaiden saantisuositus on 50–200 mikrogrammaa/vrk, 1–3 vuotiaiden 20–80 mikrogrammaa sekä 4–6 vuotiaiden 30–120 mikrogrammaa/vrk. Jos aikuisen saanti ylittää 500 milligrammaa vuorokaudessa, riskinä on myrkytystila, jonka oireita ovat muun muassa suoliperäiset verenvuodot, ripuli, maksatulehdus ja hermosto-oireet.

Lähde: Terve.fi

Uusimmat


Orion_banneri_215x500_0917_keraily_v2


Apoteekki-lehti

Apoteekki-lehden löydät myös Facebookista.


Ristikkovastaukset

Lähetä Apoteekki-lehden ristikkovastaukset tästä.


Sinustako avainasiakas?

Avainapteekit tarjoavat avaimet terveytesi ja hyvinvointisi parhaaksi elämän eri tilanteisiin ammattitaidolla ja aidolla sydämellä. Tutustu etuihin ja liity avainasiakkaaksi!

Liity avainasiakkaaksi

Lue lisää eduista

Lähin Avainapteekkisi

Tilaa uutiskirje