Kasvissyöjän ruokavalio ja ravintolisät

  • kasvissyojan_ravinto_vitamiinit

Millainen on terveellinen kasvisruokavalio ja millaisia ravintolisiä kasvissyöjä tai vegaani tarvitsee? Ota talteen lista ravintolisistä, jotka eivät sisällä eläinperäisiä ainesosia.

Terveellisin kasvisruokavalio on silloin, kun se on riittävän monipuolinen. Esimerkiksi kuituja ja antioksidantteja saa monipuolisesta kasvisruokavaliosta runsaasti. Proteiineja saa käyttämällä vaihtelevasti palkokasveja ja palkokasvituotteita.

Etenkin vegaanien on hyvä käyttää B12-ravintolisää sekä D-vitamiinilisää. B12-vitamiinia kun ei ole kasvistuotteissa luonnostaan ja myös D-vitamiinin saanti on vaikeaa. D-vitamiinilisää suositellaan myös muille väestöryhmille.

Kivennäisaineista kasvissyöjän kannattaa olla tarkkana kalsiumin, raudan, jodin ja sinkin kanssa. Jos niiden saanti normaalista ruokavaliosta jää vähäiseksi, niitä voi ottaa ravintolisävalmisteina.

Proviisori Anna Lietzén muistuttaa, että aterian koostumus vaikuttaa ravintoaineiden imeytymiseen. Kalsium heikentää raudan imeytymistä, joten kalsiumia ja rautaa ei pitäisi nauttia samanaikaisesti. Rautalisä otettuna C-vitamiinin kanssa turvaa raudan saannin. Sinkin imeytymistä taas häiritsee viljojen sisältämä fytiinihappo.

Vegaanille sopivat ravintolisät

Ravintolisien tarve on eri ihmisillä erilainen ja riippuu paljolti siitä, miten koostaa ruokavalionsa. Vegaanille tärkein on B12-vitamiinilisä. Ravintolisissä on lääkkeiden tapaan suhteellisesti hyvin pieni määrä eläinperäisiä ainesosia, poislukien nivelten hyvinvointiin liittyvät glukosamiinivalmisteet, jotka ovat lähes pelkästään eläinperäisiä. Vaikka pienestä, esimerkiksi liivatekapselin sisältämästä gelatiinimäärästä ei ole tiedossa mitään haittaa ihmiselle, voi tiukkaa vegaaniruokavaliota noudattava halutesssaan löytää ravintolisistä myös vaihtoehdon, joka ei sisällä eläinperäisiä aineita.

Näissä ravintolisissä ei ole eläinperäisiä ainesosia: Ota talteen!

  • B12-vitamiini Betolvex, Bethover B12, Bethover B12 + foolihappo, Beko Strong B12, Apteq Vita B12 + foolihappo, Vita-B12, Vita-B12 + foolihappo.
  • D-vitamiini Devitol-tipat, Puhdas+ kasviperäinen D-vitamiinivalmiste 20, 50 ja 100 mikrogrammaa.
  • Kalsium Calcichew Appelsiini 500 mg purutabletti (ilman D-vitamiinia), Kalcipos 500 mg (ilman D-vitamiinia), Calsorin 500 mg nieltävä tabletti (ilman D-vitamiinia).
  • Puru Calsorin neutral 500 mg purutabletti (ilman D-vitamiinia).
  • Jodi Vitatabs Jodi.
  • Rauta Retafer, Ferrodan, Ferrofol-C, Elivo Rauta, Ramavit-mikstuura, Floravital. Obsidan sisältää sika-nauta-liivatetta kapselikuoressa. Liivate voidaan kuitenkin välttää ottamalla kapselista vain sen sisältämät rakeet. Rakeet otetaan veden kera esimerkiksi lusikalla, pureskelematta.
  • Sinkki Apteekki C-vitamiini + sinkki, Apteekkarin C + sinkkipore ja -pastilli, Sinkki Zn mansikka/vadelma, Sinkki Asetaatti, Professorin sinkki, Apteq Vita Fluzink.

Listan laati proviisori Anna Lietzén Nummenmäen apteekista Turusta.

Lue lisää:

Chochili-vegaaniruokablogi Elina Innasen reseptit

Kasvisruokaa pöytään nyt! Elina Innanen opastaa

Uusimmat


Orion_banneri_215x500_0917_keraily_v2


Apoteekki-lehti

Apoteekki-lehden löydät myös Facebookista.


Ristikkovastaukset

Lähetä Apoteekki-lehden ristikkovastaukset tästä.


Sinustako avainasiakas?

Avainapteekit tarjoavat avaimet terveytesi ja hyvinvointisi parhaaksi elämän eri tilanteisiin ammattitaidolla ja aidolla sydämellä. Tutustu etuihin ja liity avainasiakkaaksi!

Liity avainasiakkaaksi

Lue lisää eduista

Lähin Avainapteekkisi

Tilaa uutiskirje