5 x ehkäise selkäkipu

selkäkipu_ei-kiitos

Miten voit pitää huolta selästäsi ja ehkäistä selkäkipuja? Professori Olavi Airaksinen neuvoo viisi parasta vinkkiä selkävaivojen ehkäisyyn.

Liiku säännöllisesti, vahvista keskivartalon lihaksia ja venyttele

  • Kaikki kehon osat tarvitsevat käyttöä pysyäkseen kunnossa. Liikunta lisää verenkiertoa ja liikkuvuutta selkärangassa.
  • Esimerkiksi kävelystä tai uinnista voi olla helppo aloittaa.

Nosta järkevästi tai pyydä apua

  • Hyvä lihaskunto ja nostoasento auttavat. Kannattaa pitää taakat mahdollisimman lähellä kehoa ja hyödyntää jalkalihaksia.

Tarkista istuma- ja nukkuma-asentosi

  • Lanneselän tulisi olla hyvin tuettuna istuessa.
  • Parhaimmillaan patja tukee selkää ja pitää sen hyvässä asennossa. Liian pehmeä patja saattaa rasittaa selkää.

Vältä tupakkaa

  • Tupakointi huonontaa aineenvaihduntaa selän kudoksissa ja altistaa selkäkivulle.

Pidä paino kurissa

  • Ylipaino rasittaa selkää. Myös kipuja on helpompi kestää hoikkana kuin ylipainoisena.

Lähde

Olavi Airaksinen ja Karl-August Lindgren: Hoida selkääsi

Kuvitettu opas: http://www.msdinfo.fi/ext/kipu/Hoida_Selkaasi.pdf

Video: http://www.msdinfo.fi/ext/hoida-selkaasi/

Opas sisältää vinkkejä lihasharjoituksiin ja venyttelyyn

18.9.2012

Lääkkeet lievittävät selkäkipua

Uusimmat


Apoteekki-lehti


Ristikkovastaukset

Lähetä Apoteekki-lehden ristikkovastaukset tästä.


Sinustako avainasiakas?

Avainapteekit tarjoavat avaimet terveytesi ja hyvinvointisi parhaaksi elämän eri tilanteisiin ammattitaidolla ja aidolla sydämellä. Tutustu etuihin ja liity avainasiakkaaksi!

Liity avainasiakkaaksi

Lue lisää eduista

Lähin Avainapteekkisi

Tilaa uutiskirje