Suppilovahvero on hyvä kuidun ja D-vitamiinin lähde

  • AA0118_ruokafakta_suppilovahvero

Suppilovahvero on maukas ja ravinteikas sieni, jonka sato on parhaimmillaan syys-lokakuussa.

Mistä suppilovahveron tunnistaa?

Suppilovahveron tunnistaa keltaisesta kapeasta jalasta ja ruskeasta suppilomaisesta lakista. Maukas ja ravinteikas sieni on yleinen Etelä- ja Keski-Suomessa. Suppilovahverot viihtyvät paksusammaleisissa kuusikoissa ja sekametsissä. Suppilovahverot odottavat poimijaansa tiheinä ja laajoina ryppäinä. Suppilovahverosato on parhaimmillaan syys-lokakuussa säiden viilennyttyä. 

Näin käytät suppilovahveroita

Koko sienen voi käyttää, kun sen sisus on puhdistettu roskista. Suppilovahvero maistuu muhennoksena, paistoksissa ja leivonnaisissa. Sen voi säilöä kuivaamalla tai pakastamalla.

Sienten trehaloosi eli sienisokeri aiheuttaa joillekin ihmisille vatsavaivoja. Tällöin ihmisen elimistöstä puuttuu sienisokeria pilkkova trehalaasi-entsyymi. Oireita voi helpottaa syömällä sienet maitohappokäytettyjen kasvisten, kuten hapankaalin kera.

Kuidun ja D-vitamiinin lähde

D-vitamiinia, joka vahvistaa puolustuskykyä ja lujittaa luustoa, suppilovahverossa on enemmän kuin monissa muissa sienissä. Sen valkuaisainekoostumus on monipuolisempi kuin useilla kasviksilla. Suppilovahvero on myös hyvä kuidun lähde. Se sisältää myös kivennäisaineita, kuten rautaa, sinkkiä ja seleeniä. Sieniateriasta saa terveellisen, kun sen lisänä suosii kalaa, kasviksia ja kasviöljyä.

100 grammaa sisältää:

  • D-vitamiini 15,4 μg
  • Kuitu 3,2 g
  • Rauta 0,8 mg
  • Proteiini 2,2 g
AA0418_taulukko_suppilo

Uusimmat



Apoteekki-lehti

Apoteekki-lehden löydät myös Facebookista.


Ristikkovastaukset

Lähetä Apoteekki-lehden ristikkovastaukset tästä.


Sinustako avainasiakas?

Avainapteekit tarjoavat avaimet terveytesi ja hyvinvointisi parhaaksi elämän eri tilanteisiin ammattitaidolla ja aidolla sydämellä. Tutustu etuihin ja liity avainasiakkaaksi!

Liity avainasiakkaaksi

Lue lisää eduista

Lähin Avainapteekkisi

Tilaa uutiskirje