Ruoasta lisää elinvuosia?

  • AA0418_syo_ravinto

Voiko yksittäisillä ruokavalinnoilla vaikuttaa omaan elinajanodotteeseensa? Onko esimerkiksi merilevä sellainen ruoka-aine, joka ehkä takaisi nuorekkuuden tai mahdollisimman pitkän elämän?

Vanheneminen on on seurausta solujen jakautumiseen liittyvistä vaurioista. Geenit vaikuttavat siihen, miten nopeasti elimistö vanhenee. Nykytiedon mukaan ihminen voi itse vaikuttaa merkittävästi vanhenemisen nopeuteen välttämällä tupakointia, karttamalla stressiä, syömällä monipuolisesti ja liikkumalla aktiivisesti.

Japanilaisten on tutkittu olevan maailman pitkäikäisintä kansaa. Pitkää elämää ei kuitenkaan ole pystytty selittämään millään yksittäisellä ruoka-aineella. Esimerkiksi ravitseva ja superruokana markkinoitu merilevä ei yksin takaa pitkää ikää.

Pitkäikäisyyden kannalta yksittäisiä valintoja suurempi merkitys on terveellisellä kokonaisruokavaliolla. Esimerkiksi paljon punaista lihaa, mutta vähän kuituja sisältävä ruokavalio on yhdistetty ikään liittyviin sairauksiin. Tutkimusten mukaan monilta sairauksilta voi suojata ruokavalio, jossa on vain vähän punaista lihaa, vain vähän valkoista viljaa ja sokeria sekä alkoholia, mutta runsaasti kalaa ja kasviksia. 

Etenkin runsas kasvisten ja kalan syönti voi siis vaikuttaa pitkäikäisyyteen. Kalasta saa hyviä rasvahappoja ja sillä yleensä korvataan prosessoituja lihatuotteita. Lisäksi tuoreet vihannekset ja marjat sisältävät antioksidantteja, joiden on tunnistettu hidastavan vanhenemiseen liitettyjä soluvaurioita.

Uusimmat



Apoteekki-lehti

Apoteekki-lehden löydät myös Facebookista.


Ristikkovastaukset

Lähetä Apoteekki-lehden ristikkovastaukset tästä.


Sinustako avainasiakas?

Avainapteekit tarjoavat avaimet terveytesi ja hyvinvointisi parhaaksi elämän eri tilanteisiin ammattitaidolla ja aidolla sydämellä. Tutustu etuihin ja liity avainasiakkaaksi!

Liity avainasiakkaaksi

Lue lisää eduista

Lähin Avainapteekkisi

Tilaa uutiskirje