Raparperi, kesän kestosuosikki

  • AA0318_ruokafakta

Helppohoitoinen ja runsassatoinen raparperi maistuu jälkiruoissa, mutta sillä voi kypsentää myös graavikalan sitruunan tapaan.

Raparperin happamanmakeasta mausta voi nauttia koko kesäkauden. Keittiöpuutarhojen kestosuosikki on helppohoitoinen kasvi, joka antaa satoa usean vuoden ajan.

Raparperinvarret kannattaa irrottaa maasta nykäisemällä. Näin varren tyngät eivät jää mädännyttämään kasvia. Parasta raparperi on tuoreena, mutta sen voi myös pakastaa parin sentin viipaleina tai säilöä hillona tai mehuna. Nuoret varret ovat mehevimpiä.

Näin käytät raparperia:

Raparperi maistuu varsinkin leivonnaisissa, jälkiruoissa ja juomissa. Siitä voi valmistaa myös chutneya grilliruokien kylkeen tai sen hapokkuuden voi hyödyntää kalaruoissa esimerkiksi graavikalan tai raakakypsytetyn kalan eli cevichen kypsyttämisessä sitruunan tapaan.

Inkivääri, kaneli ja kardemumma korostavat raparperin makua, kun taas hunaja, siirappi ja sokeri pehmentävät sitä.

Raparperi ei sovi kaikille

Oksaalihappo, jota raparperi sisältää, heikentää kalsiumin imeytymistä elimistöön. Siksi raparperia ei suositella alle vuoden ikäisille lapsille. Oksaalihappo voi myös pahentaa niveltulehduksen tai kihdin oireita. Riittävän kalsiumin saannin turvaamiseksi isojen raparperiannosten kanssa kannattaa nauttia kalsiumpitoista ruokaa tai juomaa, kuten jäätelöä tai maitoa.

100 grammaa sisältää:

  • Kalsium 75 mg
  • Kalium 320 mg
  • C-vitamiini 5 mg
  • Kuitu 1,4 g
AA0318_raparperi_ravintoaine

Lähde: Finelli.fi

Uusimmat



Apoteekki-lehti

Apoteekki-lehden löydät myös Facebookista.


Ristikkovastaukset

Lähetä Apoteekki-lehden ristikkovastaukset tästä.


Sinustako avainasiakas?

Avainapteekit tarjoavat avaimet terveytesi ja hyvinvointisi parhaaksi elämän eri tilanteisiin ammattitaidolla ja aidolla sydämellä. Tutustu etuihin ja liity avainasiakkaaksi!

Liity avainasiakkaaksi

Lue lisää eduista

Lähin Avainapteekkisi

Tilaa uutiskirje