Punajuuri, monikäyttöinen juures

  • punajuuri

Hyvin säilyvä ja makea punajuuri on mainio folaatin lähde.

Punajuuri on makea ja monikäyttöinen juures. Se tuottaa satoa viileinäkin kesinä ja säilyy oikein varastoituna yli puoli vuotta. Punajuuri on lajikkeesta riippuen pyöreä, litteä, sylinterimäinen tai munanmuotoinen.

Käytä punajuurta näin:

Punajuuren nuoria lehtiä voi käyttää pinaatin tavoin vaikkapa salaatin koristeena.
Punajuuri sopii laatikoihin, keittoihin ja patoihin. Borssikeitto, lindströmin pihvit ja rosolli ovat tutuimpia punajuuriruokia. Uunissa paahdettu punajuuri maistuu lihan tai kalan lisukkeena. Punajuuri tuo näyttävyyttä ja mehevyyttä myös jälkiruokiin. Juureksen hyviä makupareja ovat viinietikka, piparjuuri, timjami ja voimakkaat juustot, kuten vuohenjuusto.

Voimakkaan värinsä punajuuri saa betalaiinista, joka on myös sairauksien ehkäisyssä merkityksellinen antioksidantti. Jos keität punajuuren kuorineen ja juurineen, ja kuorit sen vasta keitettynä, estät väriaineen valumisen keitinveteen.

Hyvä folaatin lähde

Folaatti auttaa punasoluja uusiutumaan, ja moni suomalainen saa sitä ravinnosta liian vähän. Punajuuressa on paljon folaattia, kaliumia, kalsiumia ja magnesiumia. Raakaraasteeksi punajuurta ei suositella ruokamyrkytysriskin vuoksi. Lisäksi siinä olisi raakana liian paljon nitraattia pienille lapsille.

100 grammaa sisältää:

  • Kalium 450 mg
  • Kalsium 14 mg
  • Magnesium  20 mg
  • Folaatti 150 µg

Uusimmat



Apoteekki-lehti

Apoteekki-lehden löydät myös Facebookista.


Ristikkovastaukset

Lähetä Apoteekki-lehden ristikkovastaukset tästä.


Sinustako avainasiakas?

Avainapteekit tarjoavat avaimet terveytesi ja hyvinvointisi parhaaksi elämän eri tilanteisiin ammattitaidolla ja aidolla sydämellä. Tutustu etuihin ja liity avainasiakkaaksi!

Liity avainasiakkaaksi

Lue lisää eduista

Lähin Avainapteekkisi

Tilaa uutiskirje