Nokkonen on rautapommi

  • nokkonen

Nokkosen polttavan pinnan alla piilee ravinteikas sydän. Sen versot ja lehdet ovat parhaimmillaan ennen kukintaa. Keräilykautta voi pitkittää kasvustoa niittämällä.

Näin käytät nokkosta: ryöppää tai kuivata

Ryöppäys hävittää nokkosen pistävät poltinkarvat ja vähentää nitraattipitoisuutta. Osa ravintoaineista menetetään kuitenkin ryöppäyksessä keitinveteen. Sen vuoksi kuivattaminen on hyvä vaihtoehto – esimerkiksi C-vitamiini säilyy paremmin, jos nokkosen kuivattaa.

Ryöpätyt nokkoset voi säilyttää kuivattuna tai pakastaa. Nokkonen maistuu pinaatin tavoin kastikkeessa, muhennoksena, keitossa, letuissa ja leivissä. Kuivattu nokkonen toimii viherjauheena ja yrttijuoma-aineksena. Nokkonen on hyvä kalsiumin lähde myös kasvisruokavalioon.

Ruokien lisäksi nokkonen taipuu teeksi, ihon- ja hiustenhoitoon sekä puutarhan-hoidossa kirvojen torjuntaan.

100 grammaa sisältää:

  • Rauta 4,4 mg
  • Magnesium 86 mg
  • C-vitamiini 175 mg
  • Kalsium 594 mg

Nokkonen sisältää seitsemän kertaa enemmän rautaa kuin pinaatti, enemmän kalsiumia kuin maito ja kolme kertaa enemmän C-vitamiinia kuin appelsiini. Verenohennuslääkkeen käyttäjän on hyvä huomioida nokkosen suuri K-vitamiinipitoisuus; hänen on paras nauttia nokkosta vain pieni määrä kerrallaan ja mieluiten osana muuta ruokaa, kuten keitossa.

Uusimmat


Orion_banneri_215x500_0917_keraily_v2


Apoteekki-lehti

Apoteekki-lehden löydät myös Facebookista.


Ristikkovastaukset

Lähetä Apoteekki-lehden ristikkovastaukset tästä.


Sinustako avainasiakas?

Avainapteekit tarjoavat avaimet terveytesi ja hyvinvointisi parhaaksi elämän eri tilanteisiin ammattitaidolla ja aidolla sydämellä. Tutustu etuihin ja liity avainasiakkaaksi!

Liity avainasiakkaaksi

Lue lisää eduista

Lähin Avainapteekkisi

Tilaa uutiskirje