Kvinoa, ravinteikas viljakasvi

  • AA0218_ruokafakta

Kvinoassa on enemmän proteiinia kuin riisissä tai viljoissa ja se sopii myös keliaakikoille.

Kvinoa on jyvämäinen kasvi, jota on viljelty Etelä-Amerikassa vuosituhansien ajan. Ravinteikasta kvinoaa käytetään ruoanvalmistuksessa viljojen tapaan.

Tiesitkö, että kvinoaa voi nauttia sekä kylmänä että lämpimänä?

Tarjoa kvinoaa riisin tai pastan kaltaisena lisukkeena. Siitä on helppo valmistaa myös puuroa tai risottomaista ruokaa. Kvinoa tuo täyteläistä makua salaatteihin, keittoihin ja makeisiin ruokiin.

Huuhtelu ennen keittämistä vähentää kvinoan kuoren kitkerää makua. Parhaan keittotuloksen saa, kun kattilaan laittaa yhden osan kvinoaa ja kaksi osaa vettä. Kvinoaa ei kannata sekoittaa keittämisen aikana, sillä sekoittelu tekee siitä liisterimäistä. Kvinoan makuun saa vaihtelua, jos sen keittää yrteillä maustetussa vedessä.

Kvinoassa on enemmän proteiinia kuin riisissä tai viljoissa. Se sisältää oikeassa suhteessa kaikkia terveydelle välttämättömiä aminohappoja, mikä tekee siitä vieläpä erityisen hyvän proteiinin lähteen. Siinä on myös paljon kuitua, fosforia, rautaa ja magnesiumia. Keliaakikkoja kvinoa ilahduttaa luontaisella gluteenittomuudellaan.

AA0218_kvinoataulukko

100 grammaa sisältää:

  • kuitu 7 g
  • rauta 4,6 mg
  • magnesium 197 mg
  • proteiini 14,1 g

Uusimmat



Apoteekki-lehti

Apoteekki-lehden löydät myös Facebookista.


Ristikkovastaukset

Lähetä Apoteekki-lehden ristikkovastaukset tästä.


Sinustako avainasiakas?

Avainapteekit tarjoavat avaimet terveytesi ja hyvinvointisi parhaaksi elämän eri tilanteisiin ammattitaidolla ja aidolla sydämellä. Tutustu etuihin ja liity avainasiakkaaksi!

Liity avainasiakkaaksi

Lue lisää eduista

Lähin Avainapteekkisi

Tilaa uutiskirje