Tarvitseeko kesällä ottaa D-vitamiinia purkista?

  • apteekin hyllyltä

Kesä on jo ovella ja aurinkokin vähän paistaa, voinko siis lopettaa D-vitamiinilisän ottamisen?

Yksilölliseen D-vitamiinin tarpeeseen vaikuttavat muun muassa ikä, ihonväri, ruokavalio sekä auringosta saatavan UVB-säteilyn määrä. UVB-säteily käynnistää iholla D-vitamiinin tuotannon, jota elimistö itse säätelee, eikä yliannostuksen vaaraa siis ole. Suomen kesä on kuitenkin lyhyt, ja vaikka aurinko paistaisikin, joudumme usein pukeutumaan peittävästi.

Vaalea iho on tottunut tuottamaan paremmin D-vitamiinia kuin tumma iho, mutta se myös palaa herkemmin. Suomessa paras ”D-vitamiinin ottoaika” osuu keskipäivälle klo 11–15, jolloin säteily on vahvimmillaan. Keskipäivän aurinko on myös haitallisinta aikaa suojaamattomalle iholle, mutta suojaavat aurinkovoiteet estävät samalla D-vitamiinin muodostumisen.

Mahdollisuudet D-vitamiinivarastojen täyttämiseen loppuvat viimeistään syyskuun jälkeen, jolloin aurinko paistaa huhtikuulle asti huonossa kulmassa ja UVB-säteilyn määrä ei ole riittävä. Iän myötä ihon D-vitamiinituotanto heikkenee.

Summa summarum: Suomen sääolosuhteissa D-vitamiinilisän ottamista ei kannata lopettaa kesäksi, toki annosta voi pienentää. Tarkan tiedon omasta D-vitamiinitarpeesta saa laboratoriomittauksella.

Täsmätuote:

  • Minisun D-vitamiini Villivadelma 20 mikrog, 200 tabl., 17,60 € (366,67 €/kg)

Lue lisää: 

D-vitamiini säätelee kalsium- ja fosforitasapainoa

Estävätkö aurinkovoiteet D-vitamiinin saannin?

Uusimmat



Apoteekki-lehti

Apoteekki-lehden löydät myös Facebookista.


Ristikkovastaukset

Lähetä Apoteekki-lehden ristikkovastaukset tästä.


Sinustako avainasiakas?

Avainapteekit tarjoavat avaimet terveytesi ja hyvinvointisi parhaaksi elämän eri tilanteisiin ammattitaidolla ja aidolla sydämellä. Tutustu etuihin ja liity avainasiakkaaksi!

Liity avainasiakkaaksi

Lue lisää eduista

Lähin Avainapteekkisi

Tilaa uutiskirje