Kosmetiikkaa apteekista vai kaupasta?

  • AA0218_itse_Asiassa

Miten apteekissa myytävä kosmetiikka eroaa päivittäistavarakaupan kosmetiikasta? Eroa on ainakin ainesosien määrässä.

Suomessa apteekkikosmetiikan osuus on kuusi prosenttia kosmetiikan kokonaiskulutuksesta. Pohjoismaissa apteekeista hankitun kosmetiikan kokonaiskulutuksen keskiarvo-osuus on 12 prosenttia. Keski-Euroopassa jo jopa joka neljäs kosmetiikkaostos tehdään apteekissa. Apteekkikosmetiikkamarkkinan odotetaan Suomessakin lähivuosina kasvavan, erityisesti ihonhoidon puolella.

Suomalaiset ostavat apteekista paljon kosteusvoiteita. Ihonpuhdistusaineiden käyttö on meillä melko vähäistä, sillä Suomessa luotetaan vesijohtoveden puhtauteen. Keski-Euroopassa suositaan veden sijaan kasvoille ja vartalolle tarkoitettuja puhdistustuotteita.

Moni hakeutuu apteekkikosmetiikan pariin muualta ostetusta kosmetiikasta saadun allergisen reaktion tai yliherkkyyden takia. Apteekki koetaan luotettavaksi ostopaikaksi, josta löydetään omiin tarpeisiin sopivia tuotteita ja saadaan asiantuntevaa opastusta.

Mihin apteekkikosmetiikan suosio perustuu?

Suosio perustuu asiantuntemukseen, palveluun ja turvallisiin tuotteisiin. Apteekin henkilökunta on aina paikalla asiakasta varten ja tuntee myytävät tuotteet sekä vaihtoehdot niille. Päivittäistavarakaupoissa tätä palvelua ei aina saa.

Ketkä tyypillisesti ostavat apteekkikosmetiikkaa?

Apteekkikosmetiikkaa ostavat yleensä naiset, joilla on iho-ongelmia, yliherkkyyttä tai allergioita. Tällöin halutaan varmistaa tuotteiden turvallisuus ja saada asiantuntijalta neuvoa.

Osa kuluttajista ostaa apteekkikosmetiikkaa reseptilääkkeen hankkimisen yhteydessä. Esimerkiksi aknen hoidossa käytettävän Roaccutan-lääkekuurin kanssa on hyvä käyttää silmätippojen lisäksi kosteuttavaa kasvovoidetta ja huulirasvaa, koska lääkekuuri kuivattaa ihoa ja limakalvoja.

Eroaako apteekkikosmetiikan valmistus päivittäistavarakosmetiikan valmistuksesta?

Esimerkiksi Pierre Fabre, joka valmistaa apteekissa myytäviä kosmetiikkatuotteita, käyttää tuotteidensa valmistuksessa lääketehtaan standardeja, koska kyseessä on myös lääketehdas. Pierre Fabre valmistaa kosmetiikkatuotteet täysin steriilisti; menetelmä on kopioitu lääketehtaan puolelta.
Apteekkikosmetiikkaa tuottavat monet eri yritykset. Ne noudattavat valmistuksessa kukin omia prosessejaan. Yhteistä apteekkikosmetiikan tuottajille on kuitenkin pyrkimys välttää allergisoivia ja ärsyttäviä ainesosia sekä ylipäätään käyttää vain tunnettuja ja hyvin dokumentoituja ainesosia.

Kun tuotanto on lääketehdasstandardien mukaista, raaka-aineet ovat puhtaampia kuin kosmetiikkaa valmistavissa tehtaissa, joissa näitä standardeja ei noudateta. Voidemassa steriloidaan kuumentamalla se nopeasti ja sitten jäähdyttämällä pikaisesti. Tuotteet pakataan steriileissä olosuhteissa tuubiin, josta valo ja ilma eivät pääse läpi. Pakkausten korkit eivät päästä valoa tai ilmaa tuotteeseen.

Näin valmistetuissa tuotteissa ei tarvitse käyttää säilöntäaineita. Samalla päästään voidekoostumuksiin, joissa on vain 6–7 raaka-ainetta. Päivittäistavarakaupan kosmetiikassa raaka-aineita on keskimäärin 25.

Mikä merkitys on sillä, että apteekkikosmetiikan haittavaikutuksista kerätään tietoa EU-tasolla?

EU-asetus sääntelee EU:ssa myytävää kosmetiikkaa. Lainsäädäntö on sama kaikelle kosmetiikalle ja se määrää, että kosmetiikan tulee olla oikein käytettynä turvallista. Määräyksistä huolimatta kosmetiikka voi harvinaisissa tapauksissa aiheuttaa ei-toivotun tai vakavan ei-toivotun vaikutuksen. Ne tulee huomioida kosmetiikan turvallisuusarvioinneissa. Kosmetiikkayritysten on kirjattava ylös tietoon tulleet, niiden omien tuotteiden aiheuttamat ei-toivotut ja vakavat ei-toivotut vaikutukset. Lisäksi vakavista ei-toivotuista vaikutuksista on ilmoitettava sen maan viranomaisille, missä kyseinen vaikutus tapahtui.

Lyhyesti:

  • Apteekkikosmetiikan suosio perustuu asiantuntemukseen, hyvään palveluun ja turvallisiin tuotteisiin.
  • Apteekkikosmetiikan valmistustavat vaihtelevat eri tuotemerkkien välillä.
  • Suomalaiset ostavat apteekista paljon kosteusvoiteita.
  • Apteekkikosmetiikan haittavaikutuksia seurataan tarkasti. 

Asiantuntijat: markkinointipäällikkö Annika Hietanen, Pierre Fabre sekä kosmetiikkalainsäädännön asiantuntija Eeva-Mari Karine, Teknokemian yhdistys ry.

Uusimmat



Apoteekki-lehti

Apoteekki-lehden löydät myös Facebookista.


Ristikkovastaukset

Lähetä Apoteekki-lehden ristikkovastaukset tästä.


Sinustako avainasiakas?

Avainapteekit tarjoavat avaimet terveytesi ja hyvinvointisi parhaaksi elämän eri tilanteisiin ammattitaidolla ja aidolla sydämellä. Tutustu etuihin ja liity avainasiakkaaksi!

Liity avainasiakkaaksi

Lue lisää eduista

Lähin Avainapteekkisi

Tilaa uutiskirje